In The Face of The Magic Mirror

27 augustus 2021

Blog in de face or magic mirror www.company-optimizer.nl

Als ik het heb over `in the face’ dan weten de meeste lezers wat ik hier mee bedoel. Als je het in het woordenboek op zoekt, krijg je een andere uitleg dan ik in deze blog duidelijk probeer te maken. Wat dat betreft is het Nederlands een mooie taal. Als er over je gezegd wordt dat je in je communicatie een `in the face benadering’ hanteert dan wordt hier vaak mee bedoeld dat je confronterend bent. Sommigen zien het zelfs als intimiderend, imponerend, confronterend of misschien zelfs gewoon bot of grof. Je gooit de ander verbaal iets in het gezicht. Laten we het de tegenhanger van de diplomatieke benadering noemen. De vraag is of dit werkelijk zo is en wat is er mis met in the face?

Is in the face werkelijk zo in de face of moeten we het zien als een magic mirror? Is de in the face een `one size fits all’ benadering of kent het ook een mengpaneel met vele knoppen waar we aan kunnen draaien? Misschien heeft in the face ook wel een soort zoomlens die we heel fijn af kunnen stellen. De ene keer zoomen we heftiger in dan de andere keer. Ben je echt die botterik of ben je die man of vrouw met de magic mirror of die fotograaf die haarfijn weet wanneer hij in of uit moet zoomen?

 

Wat zie jij als jij in de spiegel kijk vlak voor je aan het werk gaat?

 

Regelmatig hoor ik dat ik in mijn communicatie een tikkeltje in the face ben. Hoewel ik het zelf wel mee vind vallen, kan ik me voorstellen dat de buitenwereld het zo ervaart. Hoewel ik super diplomatiek kan zijn (dat heb ik van mijn vader), kan ik ook, zoals ik het zelf noem, subtiel confronterend zijn (dit heb ik van mijn moeder). Oké, het heeft allemaal met jouw referentiekader te maken hoe je Cor in de praktijk ervaart. Ik onderscheid hierin drie groepen. Er is een groep die mijn manier van communiceren onweerstaanbaar aantrekkelijk vindt. Het andere uiterste zijn zij die vinden dat het niet kan en die zich er absoluut niet senang bij voelen. De middengroep bestaat uit mensen die nog niet weten tot welke groep ze behoren. Eerlijk gezegd vind ik het allemaal prima. In Rotterdam zeggen we dan: “Ik vind het allemaal gescheten”.  Stel dat één derde van de middengroep alsnog fan van je wordt dan heb je bijna de helft van de maximale populatie waarmee je connected bent. Ik zeg: “Doe er snel een strik om want hier teken ik voor’’. Je bent dan voor velen duidelijk en dat is wat je wil of zou moeten willen.

Ik zeg altijd dat onduidelijkheid heel slecht verkoopt. Daarentegen verkoopt duidelijkheid en consistentie als een malle. Dus waar kies jij voor in jouw communicatie? Kies jij voor de grijze massa in het midden of durf je kleur te bekennen en communiceer je vanuit wie je in essentie bent als mens en als ondernemer? Natuurlijk mag je de manier van hoe je de boodschap overbrengt, aanpassen maar pas hierbij wel op. Doe never ever een concessie aan de essentie van je boodschap. Een concessie doen aan jouw essentie staat gelijk aan een concessie doen aan jouw geloofwaardigheid. In business ben je snel uitgepoept als je voor deze route kiest want nogmaals, mensen kiezen niet voor onduidelijkheid en inconsistentie.

In alinea twee had ik het over subtiel confronteren. In mijn praktijk noem ik het vaak the magic mirror. Eerder gaf ik ook aan dat je bij in the face aan knoppen kunt draaien en dat je in en uit kunt zoomen. Op deze wijze kun je de in the face benadering heel verfijnd afstemmen aan je gesprekspartner. Natuurlijk moet het wel in the face blijven en niet doorschieten naar de fluwelen handschoen methode.

Altijd in the face is nooit in the face. Als je het weet te doseren en alleen inzet als het echt nodig is dan is het mega krachtig en blijft het krachtig. Sterker nog, ik zou het als respectloos willen bestempelen als ik het niet in zou zetten op die momenten die erom vragen. Zo ontneem je de ander namelijk de mogelijkheid om in de spiegel te kijken en te werken aan datgene wat ze zien maar op dat moment liever niet hadden gezien. Soms noem ik het ook wel de ontmasker methode. Ook dit is weer afhankelijk van de klant waar ik op dat moment mee in gesprek ben. The magic mirror klinkt toch net even wat minder in the face dan de ontmasker methode. Niemand wil toch ontmaskerd worden.

Tot slot, wil je een eerlijke analyse of kies je voor een mooi antwoord dat jouw ego streelt maar je ontwikkeling niet in beweging zet of versnelt? Voor de mooie antwoorden verwijs ik naar de dichtstbijzijnde souvenir winkel waar ze mooie tegeltjes met spreuken verkopen.

De dapperen onder ons die wel stappen willen en durven zetten, mogen me altijd bellen.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *