Coming out voor ondernemers

25 oktober 2021

Comming out voor ondernemers blog company optimizer

Maandag 11 oktober was het wereldwijd alweer de 33e editie van Coming Out Day. Tijdens deze dag wordt stilgestaan bij het moment dat lhbtiq+’ers uit de kast willen komen. De dag symboliseert dat iedereen mag zijn wie die is en wie die wil zijn. Hoewel ik het geweldig vind dat er ieder jaar opnieuw wereldwijd aandacht is voor het coming out thema is het eigenlijk te gek voor woorden dat dit anno 2021 nog steeds noodzakelijk is.

Je moet weten dat ik serieus getwijfeld hebt of het wel zo chique is om het thema te gebruiken om aandacht te vragen voor iets dat niet direct in relatie staat tot dat waar coming out day voor in het leven is geroepen. Toch heb ik besloten om een blog te schrijven met de titel ‘’coming out day voor Ondernemers’’.  Als je kijkt naar de essentie van het thema dan sluit het echter naadloos aan bij mijn boodschap. De dag symboliseert namelijk dat iedereen mag zijn wie ze zijn. Als je weet wie je bent dan is de volgende stap dat je durft te zijn wie je bent. Dat je van buiten laat zien wie je van binnen bent. Dat betekent dat je stopt met het krampachtig voldoen aan de verwachtingen binnen de samenleving waar je onderdeel van uitmaakt. Zien de mensen om je heen de ondernemer of de mens achter de ondernemer die excelleert in de rol van ondernemer?

Velen zitten in wezen in hetzelfde schuitje als de lhbtiq+’ers die nog niet uit de kast zijn gekomen. Ze leven het leven van de onderneming en niet dat van de mens achter de ondernemer. Ze kunnen je in geuren en kleuren over hun business vertellen. Sterker nog, er ontbreekt vaak een uitknop als ze het over hun bedrijf hebben. Spreken over je bedrijf is lekker veilig. Hoewel, vertellen ze wel het echte verhaal of het bedachte en voor de buitenwereld aantrekkelijke succesverhaal? Probeer het morgen maar eens als je in gesprek raakt met een ondernemer. Vraag maar waarom ze ooit zijn begonnen. Zie je trotse glimmende ogen en een big smile of wordt het antwoord gegeven met een strak uitdrukkingsloos gezicht?

Als je succesvol wil zijn als ondernemer is het cruciaal te weten wie je in essentie bent.
Wie ben je als mens, waar ben je ontzettend goed in en wat breng je de wereld (jouw klanten)? Maak jij impact doordat jij als mens het verschil maakt? Het zijn van ondernemer is een rol die je vervult als mens. Hoewel je als mens meerdere rollen kunt vervullen, is de mens achter de acteur van de rol de constante factor. Als je weet wie je bent als mens kan je aan de knoppen draaien om een betere versie van jezelf te worden. De hieraan gekoppelde collateral advantage is dat je niet alleen een fijner mens wordt maar ook een betere en aantrekkelijkere ondernemer. Zorg dat je controle krijgt over de rol die je vervult en laat de mens in jou aan het stuur zitten van deze rol. Als jij echt durft te zijn wie je bent en dit niet verborgen houdt voor de wereld dan ben je een magneet in ondernemersland.

Jouw mooie kantoorpand en dikke leasebak maken niet het verschil. Als je vanuit je authentieke ik opereert, ben je niet te kopiëren. Ook als je in een commodity markt actief bent, kun jij het verschil maken. Sterker nog, dan moet jij het verschil maken. Zorg dat jij niet die onzichtbare 12 in een dozijn ondernemer bent. Laat de idioterie van de `doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ lifestyle los en leef het leven van de persoon die je in essentie bent.

In mijn volgende boek “10 stappen naar succesvol ondernemen met een smile” besteed ik maar liefst 3 hoofdstukken aan de ondernemer als mens. Vaak leeft men het leven van de succesformule die men zelf bedacht heeft of gekopieerd van een concullega. Het leven is te kort om te tobben dus zorg ervoor dat je onderneemt met een big smile.

Laat iedere dag, coming out dag zijn voor ondernemend Nederland.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *