Zonder wrijving geen glans in business

4 juli 2021

Zonder wrijving geen glans in business

Een kwalitatief wijnglas moet glimmen. Om dit te realiseren, zul je het eerst moeten wassen en daarna vakkundig poleren. Poleren zonder wrijving is simpelweg niet mogelijk. Een schoon en goed gepoleerd glas is mooi en helder. Zo helder dat het bijna ‘zonde’ is om het te vullen met een goede wijn. In de horeca kiezen we voor wrijving om een helder resultaat te realiseren. Als we weten dat wrijving de basis is voor glans waarom zijn we hier dan zo bang voor in business?

Wrijving wordt vaak in één adem genoemd met weerstand en weerstand is nou net iets waar de meeste mensen niet bepaald op zitten te wachten. Hoewel, soms vinden we het best schattig. Sterker nog, we accepteren het voor een bepaalde tijd en een bepaalde periode.

Kinderen kunnen voor behoorlijk wat wrijving of weerstand zorgen. Ze bestoken je met `waarom’ vragen en trekken het liefst alles wat hun ouders zeggen in eerste instantie in twijfel. Ze kunnen je heerlijk prikkelen en je hersenen laten prikkelen. Ze dwingen je vanuit het perspectief van een kind naar de wereld te kijken. Zij zijn nog een spons die in staat is maximaal te absorberen. Lezers die kinderen hebben in de leeftijd van nul tot vijf herkennen dit zeker. We vinden het schattig en zeggen misschien wel vol trots tegen onze vrienden: “Die jongste van ons is zo slimmerik. Zij stelt op haar leeftijd al zulke bijdehante vragen’’. Tot een bepaalde leeftijd wordt een artillerie aan waarom vragen gedoogd of misschien zelfs aangemoedigd maar op een gegeven moment zijn ouders er wel een beetje klaar mee. Ze gaan dan bewust of onbewust sturen want uiteindelijk moet je natuurlijk wel klaargestoomd worden om in de pas te lopen van de maatschappelijke norm. Het moet voor ouders handelbaar zijn en zeker niet vermoeiend gaan worden. Ze hebben alleen niet door, dat ze het als zo vermoeiend ervaren omdat ze zelf steeds steviger in de weerstand gaan. Herken je je hierin als ondernemer?

Wat voor gezinnen geldt, geldt ook voor bedrijven. Omarm niet alleen de weerstand van buiten zolang het vanuit een groei intentie gevoed is maar sluit vooral vriendschap met je eigen weerstand. In tegenstelling tot de functionele weerstand waar ik het tot nu toe over had, is de eigen weerstand afremmend of destructief van aard. Tenminste, als je in de weerstand blijft zitten. Weet je nog dat ik eerder in deze blog aangaf dat ouders het gedrag van hun kinderen vaak zo vermoeiend vinden omdat ze zelf steeds steviger in de weerstand gaan? Om afscheid te nemen van je weerstand zul je eerst vriendjes moeten worden met je eigen weerstand. Vervolgens kun je besluiten dit vriendje uitgeleide te doen naar de voordeur.

Vaak komt de weerstand die je ervaart als ondernemer niet alleen van buiten. Niet alleen van je personeel, niet alleen van je klanten, niet alleen van je kritische nee knikkers maar vooral vanuit jezelf. Je bent als ondernemer vaak de bron van de weerstand die je belemmert die stappen te zetten om jouw business een boost te geven, back on track te krijgen of die je weerhoudt de zuurstof in je business te pompen zodat jij de positie op de markt krijgt die je voor ogen hebt.

Als sparringpartner voor ondernemers en management teams constateer ik van tijd tot tijd weerstand bij potentiële opdrachtgevers. Wat ondernemers van hun sales mensen verwachten, verwachten ze vaak ook van mij als sparringpartner die ze in huis halen om hun business een boost te geven, back on track te krijgen of te begeleiden naar die positie op de markt die ze voor ogen hebben. Wat ze willen is voorspelbaarheid. Als ze andere dingen horen die ze doorgaans horen of als ze vragen krijgen die ze niet gewend zijn te krijgen dan kan dit als onwennig of eng worden ervaren. De dappere ondernemers die willen en durven te groeien, vinden dit overigens wild aantrekkelijk.

De grootste weerstand die ik in de praktijk zie, is de weerstand tegen de onafhankelijke of vrije geest in business. Mensen zijn over het algemeen dol op het behouden van controle. Dit geldt ook voor ondernemers want ondernemers zijn net mensen. Als jij als sparringpartner zaken wil doen met bedrijven dan is het wel eens een dingetje als ze zien dat je onafhankelijk in het leven staat. Mensen willen grip hebben. Het grappige is dat ik me niet kwetsbaar opstel, maar open. Als ik in gesprek ga met opdrachtgevers zet ik de deur niet op een kier. Nee, ik zet de schuifpui helemaal open. Dus geen weerstand van mijn kant. What you see, is what you get. Als je beiden de schuifpui lekker open zet en zonder oordeel of belemmerende overtuiging het gesprek in gaat, zul je zien dat er mooie dingen gebeuren.

Laat het volwassen zijn een beetje los en omarm het kind dat diep van binnen zit en geef het een dikke knuffel. Laat het kind toe in je leven. Een kind met het brein van een volwassene is magisch. Kom uit je eigen weerstand en ga lekker glimmen. Word dat aantrekkelijke gepoleerde wijnglas dat iedereen wil vullen met een goede wijn.

 

Wanneer gaan we samen het glas vullen?

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *