Focus of Multifocus ?

04 juli 2019
Cor de Graag
Geen reacties
Focus of multifocus by Company Optimizer

Focus is dat het tover woord in business ? Focus is dat de sleutel naar succes in business ? Als mensen me vertellen dat focus toch echt de heilige graal is in business dan denk ik `maar hoezo dan ? De vraag is of iedereen die meehuilt met de wolven in het bos hetzelfde beeld heeft bij het woord focus. Betekent focus dat je je focust op één product of één propositie of kan focus ook betekenen dat je met meerdere producten of meerdere proposities die een logische connectie hebben met elkaar ook spreekt over focus ?

Focus op je core business is natuurlijk belangrijk. Hoewel ik nu wel twee jeukwoorden gebruik in één zin. De vraag is, ga je voor full focus omdat het past bij wie je bent als persoon en dus ook als ondernemer of ga je ervoor omdat ondernemend Nederland dit van je verwacht ? Misschien ben je wel een juist een autist als je voor de ultra focus gaat. Als dit het geval is dan is het geen keuze maar de enige optie in het land zonder opties.

Jan Henk Bouwman van de Fountain Heads die ik heb mogen interviewen voor mijn boek, noemde focus gechargeerd een ziekte. In eerste instantie dacht ik `maar Jan Henk, schiet je nu niet een beetje uit de bocht ? Natuurlijk wist hij mij in een paar zinnen uit te leggen waarom hij het zo scherp formuleerde. Hij vergeleek focus met een zoomlens op een camera. Als je een foto maakt met een zoomlens dan is alles wat zich dichtbij de lens afspeelt glashelder. Echter, alles wat zich verder van je camera afspeelt, is wazig. Dit vond ik een prachtige metafoor die in mijn optiek glashelder weergeeft waar het om draait en ook waar het mis kan gaan. Als je de hele dag door je zoomlens naar jouw beeld van de wereld en dus naar jouw beeld van de business kijkt dan heb je een glashelder beeld dat niet vertroebelt is door zaken die je niet wil zien. Echter, de wereld is groter dan het speelveld van jouw core business. Misschien kunnen elementen buiten jouw focus gebied jouw propositie juist verrijken en als een business versneller gaan werken. Regelmatig hoor ik ondernemers zeggen ‘maar Cor, dat ga ik niet doen want dat zijn branchevreemde producten of diensten’.  Wie bepaalt hier nu of iets wel of niet branchevreemd is ? Een fotograaf zal de ene keer zijn zoomlens gebruiken en de andere keer zijn telelens of groothoeklens.

Er is in mijn optiek niets mis met multi focus of multipreneurship. Zolang de onderdelen een logisch verband hebben en functioneel zijn. In mijn bril dient het grootste deel van het glas als een soort groothoeklens waarmee ik een goed beeld heb op de middellange afstand. Het leesgedeelte is puur voor het lezen, dus voor de focus. Beiden hebben een functie en het is een logisch geheel. Als ik één van de twee zou laten vervallen dan doe ik mijn ogen en dus ook mezelf te kort. Blijkbaar heb ik beiden nodig. Zo is het ook bij ondernemen. Er zijn ondernemers die bijna op het autistische af maar met één ding bezig kunnen zijn. Hier is overigens niets mis mee want als het bij je past en als je daar je business mee kan runnen en je voelt je er ook nog senang bij dan moet je dat vooral niet laten.

Zelf kies ik bewust voor het multi focus ondernemen wat we in de volksmond het multipreneurship  noemen. Het is dus niet een kwestie van niet kunnen kiezen maar juist een doelbewuste keuze. Als we kijken naar mijn bedrijf Company Optimizer dan bestaat de core business uit het op strategisch en operationeel niveau uitvoeren van een witte vlekken analyse.  Al het overige dat we aanbieden, zoals HR advies, training en coaching is het gevolg van deze analyse.

Wat ik met Inspiredbycor aanbied, sluit logisch aan op mijn activiteiten voor Company Optimizer. Door het geven van een lezing of power talk bereik ik in één keer een groot publiek waar ik mijn visie op de business kan geven waar ik met het bedrijf Company Optimizer invulling aan geef. Bovendien kan ik met deze lezingen andere accenten leggen en meer diepgaand uiteenzetten wat mijn visie is op bepaalde thema’s. Dit levert echt een andere dynamiek en andere content op in vergelijking met de reguliere consultancy gesprekken. Door je visie te delen met een grote groep kun je het ook zien als een lead generatie machine waarbij het publiek betaalt voor de brandstof van de machine. Hoe cool is dat ?

Als afgeleide van mijn activiteiten als spreker voor Inspiredbycor ben ik bezig een boek te schrijven over ondernemerschap. Voor dit boek interview ik 50 inspirerende ondernemers uit verschillende takken van sport en met verschillende etnische achtergronden. Het resultaat van deze interviews zal in boekvorm uitgegeven worden. Natuurlijk ben ik niet gekke Henkie die de illusie heeft dat je rijk kan worden van een boek. In ieder geval is dit niet de insteek van het project. Mocht het wel gebeuren dan zie ik dat als collateral advantage. Waar het echt om gaat, is de spin off en de koppeling met je overige activiteiten uit je multi focus benadering. Het boek kan hierin zowel een leidende als ook ondersteunende rol spelen. Als je echt meters wil maken, ga dan aan de slag met de blinde vlekken in je organisatie. Natuurlijk kan ik hier nog veel meer over vertellen maar dan gaat wel de meter lopen.

© 2019 Company Optimizer - Algemene Voorwaarden - Disclaimer
Webdesign & realisatie: Go Online