Zichtbaar blijven in Corona tijd

20 maart 2020

Zichtbaar blijven in coronatijd Company Optimizer

Je kent vast het gezegde: “uit het oog uit het hart”. Ik denk dat iedereen de strekking snapt. In deze tijd waar velen van ons last hebben van FOMO (fear of missing out) is het des te actueler. Zeker gezien de Corona crisis waar we wereldwijd mee te maken hebben. Legio ondernemers leunen op offline zichtbaarheid. Dit geldt voor zowel jonge als voor de wat oudere ondernemers. De netwerk tijgers en tijgerinnen kunnen even niet hun periodieke netwerkshot innemen. Het zal me niet verbazen dat er lieden zijn die serieus last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Vooral ZZP’ers gebruiken deze netwerkbijeenkomsten voor hun zichtbaarheid.

Zeker na de oproep van Mark Rutte om thuis te werken zijn de traditionele contactmomenten tot stilstand gekomen. Tot voor kort ging je als ondernemer op bezoek bij klanten of kwamen de ondernemers bij jou op bezoek. Dit gaat even niet meer en niemand weet hoelang dit even zal zijn. De optie van een business lunch of potje golf met een zakenrelatie behoort ook niet meer tot de mogelijkheden. Nadat er snoeihard op de rem is getrapt door de terechte overheidsmaatregelen is het belangrijk uit te vinden hoe we het gaspedaal gaan bedienen in de thuiswerkmodus. Ik heb het dan over het gaspedaal van uw zichtbaarheid. In het pré Corona tijdperk waren we met z’n allen meer met onze offline zichtbaarheid bezig dan we nu beseffen. Als we contact willen houden met onze klanten dan moeten we overstappen op online- (digitale) zichtbaarheid. Als ondernemer is het dodelijk voor je business om een paar maanden uit beeld te blijven. Natuurlijk staat het buiten kijf dat je los van welke crisis dan ook altijd moet zorgen voor een gezonde online exposure maar nu dit nagenoeg de enige optie is moet je deze zeker ten volle benutten. Ik hoop oprecht dat de old school ondernemers hun oude verkramping deels of geheel los laten en de smaak van offline zichtbaarheid te pakken krijgen en deze lijn doortrekken als we het Corona monster achter ons hebben gelaten. Want ook hier geldt, één is geen.

Bepaal zelf welke vorm en welk social media kanaal je kiest om in beeld te blijven. Zelf ben ik druk bezig met het schrijven van artikelen en blogs. Daarnaast ben ik gestart met het Corona Journaal met als doel ondernemers in Nederland een hart onder de riem te steken door ze tips te geven hoe ze het beste door deze crisis tijd kunnen komen. Naast de genoemde voorbeelden kun je ook denken aan het organiseren van webinars of het geven van online lezingen. Van ondernemers verwacht ik dat ze genoeg creativiteit hebben om vorm te vinden om online zichtbaar te blijven. Uit beeld blijven is geen optie als je in business wil blijven. Als we straks weer los mogen als ondernemer dan moeten we er klaar voor zijn. Ben jij dan nog steeds top of mind bij jouw klanten?

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?