SIDE-KICK VOOR MANAGEMENT
7 mei 2018
Maakt het sales management in uw bedrijf op dit moment al gebruik van een side-kick ? U weet dat het in business neer komt op de juiste dingen te doen op het juiste moment en op de juiste manier. Dit klinkt als een open deur en vrij eenvoudig maar de praktijk is vaak een stuk complexer. Vaak vragen veel verschillende zaken op het zelfde moment uw aandacht en schreeuwt de ene prio nog harder dan de ander. Snel schakelen en het hoofd koel houden is dan een absolute vereiste. Als dit van toepassing is op uw business in het algemeen dan is het zeker ook het geval als we het hebben over uw sales organisatie. In dit soort situaties lopen we het risico dat stress & een overload aan testosteron uw account manager parten gaat spelen bij het nemen van de juiste beslissingen. Als ons brein testosteron gestuurd wordt, dan loopt de ratio weg door het afvoerputje. Het is dus van belang dat uw sales team maximale ondersteuning krijgt bij het realiseren van hun target. In het vervolg van deze blog leest u wat een side-kick voor een sales manager kan betekenen bij het faciliteren van zijn sales team.
Een doel is een droom met een deadline (Napoleon Hill)
Ik ga er voor het gemak van uit dat u op dit moment een sales manager en misschien zelfs een commercieel directeur in dienst hebt. Als ik ervan uit mag gaan dat zij toppers zijn in hun vak, dan moet u deze mensen koesteren en vooral aan boord houden. Als het leven van deze toppers vergelijkbaar is met mijn leven, dan kunnen ze net als ik maar op één plaats tegelijk zijn, werken ze niet meer dan een x aantal uren per dag en hebben ze merkwaardig genoeg ook nog een privé leven. Als mijn veronderstelling klopt, dan ben ik ervan overtuigd dat u minimaal 10 % meer (omzet) rendement uit uw team gaat halen als wij u gaan ondersteunen bij de zaken waar u simpelweg door de factor tijd niet aan toe komt. U kunt zich dan 100 % focussen op de zaken waar u een expert in bent.
Grote dingen worden nooit door één persoon gedaan (Steve Jobs)
Company Optimizer faciliteert, inspireert en motiveert uw commercieel directeur, sales manager en accountmanager. Wij komen niet met een zaag om de stoelpoten van het management door te zagen. U kunt ons het beste zien als een multi inzetbare side-kick die u vanaf twee uur per week in kunt huren om u te ondersteunen op o.a. de volgende gebieden.
- VLIEGENDE KEEP
- SIDE KICK / KLANKBORD/ SPARRINGPARTNER
- SALES COACH
- IDEEËN FABRIEK
VLIEGENDE KEEP
De multi inzetbare vliegende keep neemt u werk uit handen waar u geen tijd voor vrij kan maken. Wij kunnen samen met de accountmanager op klantbezoek gaan en op die manier begeleiden en coachen on the job. Dit is maar één aspect. Bij alle zaken waar een accountmanager in de dagelijkse praktijk mee te maken heeft, zijn wij een facilitator, inspirator en sparringpartner voor uw salesteam.
SIDE KICK / KLANKBORD/ SPARRINGPARTNER
Het nut van dit onderdeel wordt vaak niet op de juiste waarde geschat. Maar u weet net als ik dat vreemde ogen dwingen en twee weten meer één. U kunt ons inzetten als side-kick bij een (sales) meeting, maar ook als sparringpartner op het gebied van mens en organisatie. Als u bijvoorbeeld wilt weten hoe wij de performance van bepaalde accountmanagers zien, dan geven wij graag onze visie. Ook kunnen we met u meedenken over een scholing van personeel, portfolio keuzes of een nieuwe target- / bonus structuur. Uiteraard kunt u met ons klankborden over meer onderwerpen waar u zich mee bezig houdt. Met ons kunt u zich zonder gevaar kwetsbaar opstellen. Als mensen zich kwetsbaar op durven te stellen, dan verdwijnt er een stuk verkramping die het functioneren van de manager ten goede komt.
Iedereen kan het roer vasthouden als de zee kalm is (Publilius Syrus)
SALES COACH
Geen enkele voetbalcoach hoeft Lionel Messi of Cristiano Ronaldo te leren voetballen en toch hebben ze een coach. Als sales manager en commercieel directeur is het bijna onmogelijk iedere accountmanager de juiste aandacht te geven als het gaat om coaching on the job. In uw functie moet u vaak veel ballen tegelijk in de lucht houden om uiteindelijk te zorgen dat het target binnen gefietst wordt. Vaak is de factor tijd een issue ook al maakt u dagen van mogelijk 10 tot 12 uur. Ook u kunt maar op één plek tegelijk zijn. Echter, de grootste winst haalt u uit het feit dat uw sales man/vrouw zich kwetsbaarder durft op te stellen bij een externe consultant.
IDEEËN FABRIEK
De vrijdenkers van Company Optimizer zijn creatieve geesten. Helaas hebben we geen uitknopje op ons hoofd waarmee we het creatieve denken uit kunnen zetten. U kunt hier u voordeel uit halen. Als we toch met uw organisatie aan de slag gaan, zullen we een idee dat bij ons ontstaat zeker met u delen als wij ervan overtuigd zijn dat uw bedrijf er voordeel uit kan halen. Vervolgens is het aan u om wel of niet iets met dit idee te doen. Dit geven wij u als een gratis bonus. U hoeft geen target te realiseren om van ons een bonus te ontvangen. Zie het maar als een soort collateral advantage van onze dienstverlening.
Veel succes met uw beslissing!
Cor de Graag
YOUR FACILITATOR OF SUCCES
Niet elke voetballer is een goede coach, niet elke medewerker een goede manager!
Helemaal waar!
Briljant plan Cor, in ons bedrijf lopen wel een paar sales managers die er niet aan toe komen om alle account managers de aandacht te geven die nodig is. Het zijn stuk voor stuk toppers in hun werk maar wat jij schrijft, is precies de spijker op z’n kop. Met de beste wil van de wereld is factor tijd oftewel het gebrek aan tijd de bottleneck. Ik acht de kans heel groot dat ze open staan voor een side kick die ze kan ondersteunen in de zaken waar ze niet aan toe komen. Ik ga het voor je in de week leggen.