MEDEWERKER TEVREDENHEID ONDERZOEK

24 april 2018

Company Optimizer Blog medewerker tevredenheid onderzoek

Je denkt vast een gratis medewerker tevredenheid onderzoek bestaat niet. Want echt gratis bestaat toch niet. Dat zou je denken. Company Optimizer durft zonder blikken of blozen een gratis tevredenheid onderzoek aan te bieden. Nee we zijn niet volslagen idioot geworden. Nee de omzet klotst nog niet tegen het plafond. Ook zijn we niet vervroegd in een Sinterklaas of kerstman stemming gekomen. Nee, soms moet je met een onverwachts aanbod komen om de twijfelkonten, zekerheid zoekers of ongelovigen onder ons uit hun comfort zone te trekken. Ik trakteer u na de volgende alinea op een waargebeurd verhaal. Uiteraard ben ik benieuwd of u zich herkent in het personage of misschien wel de hoofdpersoon in mijn verhaal.

Als oprichter van het bedrijf Company Optimizer post ik twee maal per maand een blog op deze website en op social media  (LinkedIn of FB). Ik schrijf over onderwerpen die te maken hebben met ons portfolio. In deze BLOG staat de basis van onze business analyse centraal  (Klanttevredenheidsonderzoek KTO).

 

EEN BORREL MET COR IS NIET ZONDER RISICO

 

Begin dit jaar had ik een interessant gesprek met een CEO van een serieus MKB bedrijf. Ik kwam met deze man in gesprek tijdens een borrel. Tijdens een borrel krijg je al snel de zo voorspelbare standaard openingsvraag, het was nu dus niet veel anders. De CEO vroeg me met een serieus gezicht: `Wat doe je voor werk ?’ Uit balorigheid gaf ik aan dat ik gecertificeerd papierprikker was bij de gemeente Rotterdam en dat ik op dit moment verantwoordelijk ben voor het papierprik opleidingsprogramma. Gelukkig trapte deze bijzonder slimme CEO daar niet in zodat ik hem maar vertelde waar ik me als eigenaar van het bedrijf Company Optimizer mee bezig houd. Laten we de CEO voor de rest van dit artikel voor het gemak Piet noemen.

Voor ik er zelf erg in had, was ik niet meer onbevangen aan het borrelen maar zat ik in een serieus business gesprek. Omdat ik toch serieus bezig was, stelde ik hem al snel de vraag hoe het zit met de medewerker tevredenheid in zijn bedrijf. De beste man toverde een brede glimlach op zijn gezicht en zij vol bravoure: `Onze medewerkers zijn uitermate tevreden.’ Getriggerd door zijn antwoord vroeg ik hem of hij deze tevredenheid recent gemeten heeft. De glimlach van de Piet werd nog groter en vol trots gaf hij aan dat ze dit jaren geleden een keer gedaan hebben met uiteraard een voorspelbare topscore als resultaat. Beste Cor zei hij: `Deze score is toch vrij logisch want het verloop onder het personeel is nagenoeg nihil. De meeste medewerkers zijn al meer dan 10 jaar bij ons in dienst. Dit zegt genoeg toch !’ Toen ik hem confronteerde met het feit dat er niet per definitie een causaal verband hoeft te zijn tussen een laag personeelsverloop en een hoge medewerker tevredenheid werd de glimlach op zijn gezicht ineens een stuk kleiner.

 

LAAG PERSONEELSVERLOOP = HOGE MEDEWERKER TEVREDENHEID ?

 

Vervolgens bood ik aan een serieus medewerker tevredenheid onderzoek voor hem uit te voeren. Zijn antwoord liet zich natuurlijk makkelijk raden. `Cor, dit is een zinlose missie want waarom zou ik klauwen met geld uitgeven voor een onderzoek terwijl ik het resultaat van het onderzoek al ken? Ik weet zeker dat minimaal 90% van het personeel net als bij het vorige onderzoek een score 8 of hoger zal geven.’ Nu was het mijn beurt om een serieus brede glimlach te tonen. Ik bedacht me geen moment en zei `Piet, ik heb een lumineus idee. Ik ga het onderzoek voor jou uitvoeren waarbij we naast de gebruikelijke vragenlijst ook medewerkers gaan interviewen. Wanneer 85% of meer van de medewerkers een score 8 of hoger geeft, dan krijg je dit onderzoek geheel gratis. Sterker nog, we geven je ook advies hoe je de laatste 15% ook op de juiste score van 8 of hoger kan krijgen. MAAR als de score lager uitvalt dan 85%, dan geef je me een blanco cheque waar ik zelf een sympathiek bedrag op mag zetten. Hebben we een deal?’ vroeg ik met een brede triomfantelijke smile op mijn gezicht. `Als je zo zeker bent van je zaak dan kun je deze vraag direct met een ja beantwoorden’ zei ik.

 

GRATIS ONDERZOEK BIJ EEN SCORE ≥ 85 %

 

Piet moest hier nog een paar nachtjes over slapen en zou binnen een week met een reactie komen. Bij het afscheid nemen, gaf ik hem mee dat de houdbaarheidsdatum van mijn aanbod niet oneindig was. We wisselden visite kaartjes uit, ik rekende zijn drankjes af, we gaven elkaar een hand en ik ging naar huis. We zijn nu bijna vier maanden verder maar ik heb nog niets van de beste man gehoord. Uiteraard heb ik een aantal maal zijn voice mail ingesproken maar helaas voor hem zonder resultaat. Deze week las ik in de krant dat er faillissement is aangevraagd voor zijn bedrijf.

MIJN CONCLUSIE:  Veel business owners of MT leden zijn er op basis van gevoel of op basis van een laag medewerkersverloop van overtuigd dat het helemaal snor zit met de medewerkerstevredenheid in hun bedrijf. Mijn motto is: geen klanttevredenheid zonder medewerkerstevredenheid. Een verstandige ondernemer adviseer ik dan ook de kracht van medewerkerstevredenheid niet te onderschatten. Voor hulp mag je me natuurlijk altijd bellen.

 

DURF JE DE BLANCO CHECK AAN TE BIEDEN ?

Deel dit artikel

1 Reactie

  1. Carla

    Er zijn genoeg medewerkers die aan de spreekwoordelijke gouden ketting hangen. Als je bij iedere andere werkgever minimaal 10% van je salaris in moet leveren, dan kiezen de meeste mensen die van nature zekerheid zoekers zijn voor wat ze nu hebben. Zelf heb ik in zo’n situatie gezeten. Zeker 40% van mijn collega’s wilden liever vertrekken maar bleven vanwege het zeer riante salaris.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?