Help, Cor wordt pannenkoekenbakker

20 februari 2023

Blog company optimizer Cor wordt pannenkoekenbakker www.company-optimizer.nl
Ik durf te zeggen dat nagenoeg iedere Nederlander wel eens pannenkoeken heeft gegeten. Bij de gedachte aan een heerlijke dikke pannenkoek met basterdsuiker of stroop loopt het water me al in de mond. Zeker na een stevige boswandeling is het toch geweldig om jezelf te trakteren op pannenkoeken. Maak me gek! De laatste tijd denk ik er dan ook serieus over om te stoppen met mijn bedrijf Company Optimizer en te starten als pannenkoekenbakker in mijn eigen pannenkoeken restaurant. Er is toch niets leukers dan iedere dag blije mensen in je zaak ontvangen die speciaal komen voor jouw geweldige pannenkoeken.

Waar mensen en zeker ondernemers minder enthousiast van worden is het helpen of geholpen worden. Eind 2022 heb ik alle teksten op mijn website doorzocht op het woord helpen. Al veel langer geleden heb ik dit jeukwoord uit mijn woordenboek geschrapt. Natuurlijk help ik mensen zowel privé als zakelijk, alleen doe ik mijn uiterste best het woord dat ik niet meer uit wil spreken, te mijden in woord en geschrift. Gelukkig kwam het woord niet voor op deze website. Mocht je het woord toch ergens aantreffen dan hoor ik het graag. Het is weer eens wat anders dan het zoeken naar paaseieren. Bovendien levert het je ook wat op. Later in deze blog zal je een antwoord krijgen op het wat.

 

Is HULP vragen of HULP aanvaarden een taboe?

 

Eerder deze week zag ik een dame tobben bij het naar binnen brengen van twee grote dozen die op een karretje (hondje) stonden. Ze was bang dat het karretje weg zou schieten als ze één doos zou pakken om het binnen neer te zetten. Ik had kunnen zeggen: ‘’mevrouw kan ik u helpen?’’.  Dit heb ik niet gedaan. In plaats daarvan vroeg ik of het goed was dat ik het karretje en de tweede doos voor haar binnen kon zetten.

Ik heb in het verleden regelmatig meegemaakt dat ik mensen vroeg of ik ze kon helpen en dat dit vervolgens op sympathieke en soms zelfs op agressieve wijze werd afgewezen. ‘’Dank je wel meneer maar het is echt niet nodig. Het lukt me wel.” Wie denk je wel dat je bent dat ik jou hulp nodig heb?”. ‘’Wat moet je van me?” Et cetera.  Gelukkig heb ik ook genoeg voorbeelden waar mensen in eerste instantie terughoudend waren maar uiteindelijk blij en dankbaar dat ze mijn aanbod hadden aanvaard en zich bij wijze van spreken verontschuldigden omdat ze zich ondankbaar voelden door je eerst af te wijzen.

In de voorgaande alinea had ik het over voorbeelden uit mijn privé leven. Jaren geleden had ik nog de naïeve gedachte dat mensen je hulp wel zouden aanvaarden als er geen sprake is van een zakelijk belang. Gelukkig ben ik niet gestopt om mijn hand uit te reiken naar mensen als ik zie dat ze mijn assistentie kunnen gebruiken. Maar in ondernemersland gelden blijkbaar toch andere regels. Zijn het ongeschreven regels of heeft het te maken met ego of de angst om je kwetsbaar op te stellen? Hulp vragen of een hulpaanbod accepteren wordt toch nog te vaak gezien als een teken van zwakte. Als ondernemer moet je altijd zeggen dat het goed gaat want stel je voor dat men door krijgt dat je aan het worstelen bent met je business. Nee, in ondernemersland schijnt altijd de zon en de zon is er voor iedereen en gratis. Schijnt bij jou iedere dag de zon zitten er ook bewolkte weken of maanden tussen?

Sinds ik het woord helpen geschrapt hebt in mijn gesprekken met klanten en prospects merk ik dat ondernemers zich meer open stellen. Woorden als samen, faciliteren, inspireren werpen doorgaans geen drempels op terwijl veel ondernemers bij het gebruik van het woord helpen hun hakken in het zand zetten. Zij zijn superman of superwoman dus wie ben jij om aan te geven dat je ze kunt helpen? Jij gaat toch ook niet om hulp vragen als je geen probleem ervaart?

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik heel soms ook ongemerkt in de alert stand schiet als iemand mij zakelijk hulp aanbiedt. Nu maakt het wel uit of de persoon die je de vraag stelt een bestaande relatie is die je 100 procent vertrouwt of dat het iemand is die je nog helemaal niet kent. Gelukkig komt het vrij zelden voor dat ik in de alert stand schiet bij een hulpaanbod. In ga altijd het gesprek aan want wie ben ik om te veronderstellen dat niemand mij kan faciliteren bij het zetten van de volgende stap of behoeden van het zetten van de verkeerde stappen?

Mensen die me kennen weten dat het mijn drive is in het leven om mezelf en de mensen om me heen te laten groeien. Hier horen uiteraard ook de ondernemers bij met wie ik dagelijks bezig ben om hun groei potentieel in kaart te brengen om dit vervolgens te vertalen naar de groeistrategie die ben hen past als ondernemer, die past bij hun business en bij beschikbare middelen en resources.

Als je je als ondernemer kwetsbaar op durft te stellen en aan de juiste mensen in je netwerk hulp durft te vragen dan kan het je mogelijk behoeden van een faillissement of de groeiversnelling opleveren die je al een tijd ambieerde maar die je alleen niet goed op gang kon krijgen.

By the way, als je het woord helpen gevonden hebt op deze website, met uitzondering van mijn blogs, dan krijg je van mij een gratis Coffee to Walk ter waarde van Euro 150,00 (inclusief mijn boek “ondernemers zijn net mensen’’).

Tot slot een vraag aan jou als lezer. Zou je het een goed idee vinden als ik een pannenkoekenbakker word in mijn eigen pannenkoeken restaurant of kan ik toch beter lekker verder gaan met mijn bedrijf Company Optimizer?

Deel dit artikel

1 Reactie

  1. Qui

    Wat maakt jouw gelukkig?
    Wat is de meerwaarde van je doel. Definieer dat voor je zelf. Uit je blog haal ik dat je mensen om je heen wil actimoveren het beste uit zichzelf te halen. Er zijn vele wegen naar Rome.

    Ze zeggen de eerste pannenkoek is niet altijd gelukt. Dus waarom niet gelijk een pannenkoeken bakker erbij? De spek pannenkoek moet altijd in veel parten. Wat maakt jouw gelukkig en hoe ziet dat eruit. Alleen als je weet wat je wil kan je gaan voor wat je wil. Doe mij maar een appelflap. Hopelijk heb ik je ondersteunt en niet geholpen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?