VERTROUW JIJ JEZELF ALS ONDERNEMER?

13 juni 2023

Blog vertrouw jij jezelf als ondernemer www.company-optimizer.nl

Kan jij als ondernemer wat met de titel van deze blog of typeer je het als volslagen idioot? Stel dat je nu naar de dichtstbijzijnde spiegel zou lopen en het geduld op zou kunnen brengen om jezelf 5 minuten recht in de ogen te kijken. Lukt dit zonder in de lach te schieten, je ogen van jezelf af te wenden of te beginnen met spreken? Wat zie en voel je als je in de spiegel kijkt? Voelt het comfortabel of ongemakkelijk? Vertrouw je de persoon die je in spiegel ziet?

Laten we een stapje verder gaan. Als je nu voor de tweede keer in de spiegel kijkt, kijk je niet in je eigen ogen maar in de ogen van één van je medewerkers en verplaats je nu eens in de rol van de medewerker die diep in de ogen kijkt van jou als werkgever. Voel je vertrouwen bij je werkgever?

Als ik in gesprek ga met medewerkers krijg ik vaak te horen dat ze het vertrouwen missen van hun leidinggevende en of business owners. Soms gaat het zo ver dat ze het gevoel hebben dat ze de hele dag op eieren moeten lopen. Als oefening op een teambuilding dag kan het, als we de voedselverspilling buiten beschouwing laten, best hilarisch zijn om op eieren te lopen maar op kantoor lijkt het me niet echt een goede zaak.

Medewerkers ervaren het als werken met de handrem erop. Briljante ideeën die afwijken van wat gebruikelijk is in het bedrijf worden niet gedeeld met hun leidinggevende uit angst dat een verandering wordt gezien als een verstoring van de flow waar het bedrijf zich in bevindt. Misschien gaat het zelfs zo ver dat men denkt dat het indienen van een plan wordt gezien als een gebrek aan goede ideeën van de business owner. Je moet er per slot van rekening toch van uit kunnen gaan dat hij of zij met een briljant plan komt. Of is ook hier een tweerichtingsverkeer toch de beste manier om samen te groeien en elkaar te inspireren en motiveren om het bedrijf iedere dag te upliften?

Het feit dat men een gebrek aan vertrouwen ervaart wil nog niet zeggen dat het management en directie geen vertrouwen heeft in de medewerkers. Er zijn ondernemers die het eng of ongemakkelijk vinden om hun vertrouwen uit te spreken naar hun team uit angst dat ze zich hiermee kwetsbaar op zouden stellen. Het is voor hen blijkbaar makkelijker om de onbereikbaar en directieve leider uit te hangen dan de empathische betrokken leader of the tribe.

Laten we elkaar niet voor de gek houden en de zaken benoemen zoals ze zijn. Deze zin spreek ik maar al te vaak uit als ik met business owners aan de slag ga die willen groeien. Tijdens de intake wil ik een eerlijk antwoord op de vraag of er in zijn of haar ogen sprake is van vertrouwen of wantrouwen in het bedrijf. Ik vraag ze altijd in de huid te kruipen van medewerkers en dan de vraag te beantwoorden of ze hun werkgever vertrouwen. Uiteraard komt men vaak met positieve antwoorden. Natuurlijk is er vertrouwen in het bedrijf en natuurlijk vertrouwt het personeel hun als leider. Vaak zijn deze antwoorden gebaseerd op aannames en wensdenken en wordt er nooit gepolst bij het personeel hoe het zit met het gevoel van vertrouwen van het management.

De bedrijven waarmee ik gewerkt heb waar er in en tussen alle lagen binnen het bedrijf gewerkt wordt op basis van vertrouwen gaan vaak als een malle. Het ziekteverzuim is laag, de inbreng van ideeën is hoog, de arbeidsproductiviteit is geweldig, het personeelsverloop is laag en de interne- en externe klanttevredenheid is goed tot zeer goed.

Tot slot, vertrouwen start bij de top. Als de top vertrouwen heeft in zichzelf en de medewerkers (members of the tribe) dan ben jij als business owner de dirigent van een swingend orkest. Als zij weten dat jij er bent terwijl jouw aanwezigheid niet als zodanig ervaren wordt dan wordt het ondernemen voor jou één groot feest en is groei een feest zonder negatieve stress.

Succes met het dirigeren van jouw team als leider van the tribe.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?