Groeien in business is een gezonde ambitie

7 maart 2021

Groeien in business is een gezonde ambitie - company-optimizer

Groeien in business is een gezonde ambitie. Iedere ondernemer is in de basis op zoek naar groei. De vraag is echter welke groei u voor ogen hebt. Een marathonloper en een bodybuilder willen beiden groeien, maar toch hebben ze een andere groeibehoefte. Een atleet die traint op de 100-metersprint, traint op snelheid en explosieve kracht, terwijl een centrumspits (bij voetbal) naast explosieve kracht ook uiterste wendbaarheid moet hebben. Een spits moet in een split second het verschil kunnen maken.

Als u bekend bent met topsport (ondernemen is topsport), dan weet u dat een topsporter werkt met trainingscycli. Een sporter kan niet continu pieken. Was het maar zo’n feest. Sporters maken een uitgebalanceerd trainingsprogramma wat bij hen past qua wedstrijddoelstelling, wat ze fysiek aankunnen en wat de beste garantie geeft op succes. En niet te vergeten wat past in de fase van hun topsportcarrière. Zitten ze in de lente, zomer of herfst? Hoewel ze op weg naar hun piekmoment snoeihard trainen om hun doelen te bereiken, bouwen ze ook rustmomenten in. Zonder deze rustmomenten remmen ze hun groeiprogressie en in het ergste geval komen ze door een blessure stil te staan. Iedere trainingscyclus wordt grondig geëvalueerd, want aan de top gaat het soms om de kleinste details die het verschil maken tussen wel of niet winnen. Ziet u de parallellen met het ondernemen?

Wat voor groei heeft u voor ogen? Gaat het om omzetgroei?  Gaat het om de groei met betrekking tot de inzetbaarheid van personeel? Kiest u voor groei in innovatiekracht? Wil u groeien in wendbaarheid? Ik zeg altijd gekscherend groei ≠ groei.

Wat voor een sporter geldt, geldt ook voor een ondernemer. U zult alleen groei realiseren als u van tijd tot tijd rustmomenten inbouwt, tijd neemt voor reflectie & evaluatie en kiest voor de groei die past bij uw bedrijf en de fase waarin uw business zich bevindt. Zit u nog op het juiste groeispoor?

U kunt wel als een malle willen groeien om de nummer 1 in de markt te worden, maar wat heeft u dan bereikt en ten koste van wat? Is er in de ratrace personeel van de kar gevallen (burn-out of hebben het bedrijf verlaten), is groei ten koste gegaan van productkwaliteit, leverbetrouwbaarheid, service et cetera? Welke risico’s moet je nemen qua investeringen om je groeiplannen te verwezenlijken? Is groei een doel op zich geworden of is het de consequentie van een goed (innovatief) product, goede interne- en externe klanttevredenheid en een optimale benutting van het menselijk kapitaal in uw organisatie (inzet van collectieve intelligentie)?

De grootste valkuil in business is het kopiëren van de groeidoelstellingen van concullega’s in de branche. Wie zegt dat zij zich in dezelfde fase bevinden? Heeft u de juiste mensen met de juiste kennis en vaardigheden aan boord om de volgende stap te zetten? Weet u waarom uw medewerkers er ooit voor hebben gekozen om bij u in dienst te komen? Groei is niet alleen een sales feestje of een feestje van het MT. De hele organisatie moet in staat zijn om de volgende stap te kunnen zetten. Groeien doe je samen.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *