Gebakken lucht verkoopt, slecht of …

21 september 2024

Blog gebakken lucht verkoopt slecht of ... www.company-optimizer.nl

Ik loop al heel wat jaren rond in business en meen daarom schaamteloos te mogen stellen dat heel wat ondernemers goed zijn in het verkopen van gebakken lucht. Ik zeg niet dat ze met een broodje aap verhaal de markt op gaan maar het valt voor mij toch wel redelijk in dezelfde categorie. Nee, ik zeg niet dat ondernemers boeven zijn of slechterikken. Nee, het overgrootte deel van ondernemend Nederland bestaat uit hardwerkende eerlijke mensen die zich van geen kwaad bewust zijn. Dat laatste was voor mij aanleiding om aandacht te schenken aan het ‘’onbedoeld’’ promoten van gebakken lucht.

Je kent het wel die teksten op websites, bestickering van auto’s en radio- en tv reclames. Het gebruik van die grootte nietzeggende claims. Zal ik er een paar noemen? Oké, vooruit hier komen ze dan. ‘Kwaliteit staat hoog in ons vaandel’. `Wij leveren een uitstekende service’. `De klant staat bij ons altijd centraal’. `Wij zijn niet de goedkoopste maar wel de beste’. `De klant is koning’. `Je zal begrijpen dat ik zo nog wel even door kan gaan’.

Ik kan er werkelijk geen chocolade van maken. Hoe uitstekend is uitstekend en uitstekend ten op zichte van wat? Kan je ook iets minder hoog in je vaandel hebben staan? Wat zegt `de klant centraal stellen’ over kwaliteit, prijs-kwaliteit verhouding of service? Ook als je het wel allemaal goed uit kan leggen en kan ouderbouwen in een strakke folder tekst of op je website dan nog gaat het erom wat jouw afnemers ervan vinden.

Als collega ondernemers me vertellen dat hun klanten koning zijn dan zeg ik doodleuk dat ze bij mij prinsen en prinsesjes zijn of knuffelbeertjes. Jeetje, wat is het makkelijk om mensen in verwarring te brengen. Op school zei de leraar wiskunde dat min keer min plus is. Dus onzin keer onzin zou dus op iets positiefs uit kunnen monden.

Het positieve is dat ik ondernemers duidelijk wil maken om eerlijk, duidelijk en onderscheidend te communiceren met hun klanten. Wat wil je nu werkelijk duidelijk makan aan je klant? Wat is nu echt je onderscheidend vermogen? Lukt dat om dat met de wereld te delen zonder in nietszeggende gebakken lucht zinnen te vervallen?

Als groeiexpert adviseer ik ondernemers om een eigen geluid te laten horen. Ja, een tegengeluid of een onconventioneel geluid mag ook. Alles mag zolang het bij je past, als je klanten daarop aanhaken en je de fatsoenswetten niet overtreedt.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?