BEN JIJ HET BEDRIJF?
16 november 2024
Iedereen kent wel de toonaangevende bedrijven waarbij de eigenaar/oprichter het bedrijf is. Als de eigenaar een briljante ondernemer en visionair is, dan zit je gebakken, zou je denken. Als we aan Apple of Tesla denken, denken we automatisch aan Steve Jobs en Elon Musk. Van deze twee is Elon Musk misschien wel het beste voorbeeld van een eigenaar en oprichter die het bedrijf is. Hoewel Steve de visionair van het bedrijf was, kwamen er ook andere mensen dan alleen deze man in beeld als we het over zijn bedrijf hadden. Wie kent de tweede man of vrouw achter het succesvolle bedrijf Tesla? De vraag is: heb je een bedrijf of ben je het bedrijf, en wat is het gevaar als jij het bedrijf bent?
Toen Steve Jobs kwam te overlijden, dachten velen dat het afgelopen zou zijn met Apple. Dit is niet gebeurd. Ik vraag me overigens af wat er zou zijn gebeurd als hij nu nog springlevend zou zijn en zijn bedrijf zou hebben verkocht aan bijvoorbeeld Microsoft. Persoonlijk denk ik dat de cultstatus dan weg zou zakken in het Microsoftmoeras. Hoewel Microsoft een geweldige propositie heeft, heeft het niet de cultstatus die Apple bij een groot deel van zijn klanten wél heeft. Voor de klanten die het merk niet als cultproduct zien, is het wel een product waar bewust of onbewust een bepaalde status aan ontleend wordt. Voor de mensen die het wel als cultproduct zien, is Steve nog steeds geestelijk vader van het product en hun held.
De vraag is dus: heb jij een bedrijf of ben jij het bedrijf? In het verleden heb ik een aantal horeca-eigenaren mogen interviewen en deze vraag neer mogen leggen. Eén van hen gaf aan dat hij op tijd inzag dat hij het bedrijf dreigde te worden. Hij was er altijd als het restaurant open was. Als horecaondernemer ben je een ultieme gastheer, want anders heb je in deze branche niets te zoeken. Jij vindt het toch ook heel fijn als je als vaste klant persoonlijk welkom geheten wordt door de eigenaar?
Mensen vinden het niet zelden cool om te kunnen zeggen dat ze de eigenaar goed kennen als ze met vrienden of zakenrelaties uit eten zijn, zeker als het restaurant ook van hen een oké stempeltje krijgt. Dan is het toch jammer als je moet constateren dat de eigenaar er niet is. De eigenaar is het restaurant. Hij of zij is een onderdeel van de beleving, want uit eten gaan in een goed restaurant is naast een goede maaltijd vooral ook een belangrijk stuk beleving. De ambiance maakt het product compleet. Overigens geldt dit als het goed is niet alleen voor de hospitality branche.
Wat ga je doen met je bedrijf als je besluit om te stoppen met ondernemen en wil gaan genieten van je pensioen? Voor veel ondernemers is hun bedrijf een belangrijk stuk pensioen. Nu is het de vraag wat jouw bedrijf waard is. Hoe groot is jouw pensioenpot, of is het een potje? Voor je besluit met pensioen te gaan, zul je toch een redelijk beeld moeten hebben van de waarde van jouw bedrijf. Wat denk je aan goodwill te kunnen vangen als je je bedrijf verkoopt? Cruciaal hierin is of je een sterk merk hebt neergezet dat future proof is of dat jij zelf het merk bent. Zelf zou ik niet zo snel een bedrijf overnemen waarbij de eigenaar het merk/bedrijf is.
Als ik de vraag “heb je een bedrijf of ben je het bedrijf?” aan de ondernemers stel die ik begeleid, dan krijg ik vaak als reactie: “Ik ben de eigenaar van het bedrijf, ik ben de baas van het bedrijf, of ik ben als eigenaar eindverantwoordelijk voor dit mooie bedrijf.” Natuurlijk zijn dit antwoorden waar geen woord Spaans bij zit. Het grappige is dat ondernemers zichzelf ook een soort functietitel geven. Ben je nieuwsgierig geworden naar het hele verhaal, koop dan maart 2025 mijn nieuw boek (zie onderstaande titel & ondertitel).
0 reacties