Ondernemend Nederland Vergrijst

26 september 2023

Blog ondernemend nederland vergrijst www.company-optimizer.nl

Ik heb niets tegen de kleur grijs dus begrijp me alstublieft niet verkeerd. Sterker nog, ik kan soms genieten van een prachtige grijze lucht. Als ik in de winter thuis comfortabel in een warme woonkamer onder het genot van een goede bak koffie of een mok warme chocolademelk bezig ben in een goed boek dan kan ik intens genieten. So far so good.

In de maatschappij slaat de vergrijzing op alle fronten in alle hevigheid toe.Tenminste, dat idee krijgen we toch als we het nieuws in de media volgen. Dat we nu een bovengemiddeld aantal 60 plussers hebben daar is niets mis mee. Sterker nog, deze groep is voor veel ondernemers een zeer interessante doelgroep. Met ouder worden treedt ook de vergrijzing in als we het hebben over de kleur van de haardos als je (als man) nog in het gelukkige bezit bent van een weelderige haardos.

Nee, in deze blog gaat het om iets dat fundamenteler is want grijs haar kun je nog verven als je al besluit dit te doen (er is helemaal niets mis met grijs haar) of je besluit volledig afscheid te nemen van je haar en verder door het leven te gaan te gaan met een Humberto Tan kapsel (staat hem prachtig). Nee, het gaat om de vergrijzing van onze grijze cellen of beter gezegd wat we doen met onze grijze cellen. Hoewel ik het niet zelf kan checken ga ik ervanuit dat mijn hersencellen ook grijs zijn van kleur. Maar dan nog denk ik niet in grijstinten. Nee ik denk in kleur en ik leef in kleur.

Nu komt het. Luister en huiver zou ik zeggen. Ik weet niet of je wel eens een netwerk bijeenkomst bezoekt. Ik verwacht van wel. Tenminste, de meeste ondernemers doen dit met enige regelmaat. Misschien ben je je niet bewust van het ontbreken van kleur bij een zo’n event of bij een vergadering van de board bij jou op kantoor. Als ik ergens binnenkom dan zie ik zwart, grijs. Als er al wordt gekozen voor de kleur blauw dan is het zo’n diepe blauw tint dat het bijna niet van zwart te onderscheiden is. Durven ondernemers en business leaders geen kleur meer te bekennen en kiezen zij voor het eenheidsworst pak?

Wat je binnen bij een event of in de boardroom te zien krijgt dat zie je al als je de weg op gaat in je “mooie” zwarte auto. Als ik me niet vergis bestaat zeker 90% van het zakelijke wagenpark uit grijs, zwart of wit. Als ik in gesprek ben met ondernemers dan krijg ik vaak te horen dat hun kleur “keuze’’ te maken heeft zakelijkheid en professionaliteit. Een rode gele of blauwe auto wordt niet als zakelijk gezien. Als ik dan vraag of hun contactpersoon een afspraak heeft met hem of met zijn auto dan ontstaat er verwarring.

Het gaat om beeldvorming, uitstraling, professionaliteit. Natuurlijk kom ik niet in een slobbertrui met gaten op een afspraak maar zelfs dat zou geen invloed moeten hebben op wat je te brengen hebt. What can you put on the table?

De kleur of het ontbreken van kleur in zakelijke kleding en een leasebak legt in mijn optiek een fundamenteel probleem bloot. Nu hoor ik je denken: ‘’Hé Cor sla je niet een beetje door het als fundamenteel probleem te benoemen?”. Ken je de quote van de legendarische Johan Cruijff: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. En zie je het?

Als we een week lang tegen een grijze lucht aankijken dan lopen we te klagen en te somberen. Sommigen  durven zelfs te zeggen dat het weer (de grijze lucht) hen depressief maakt. Kun je je voorstellen hoe ik me in potentie zou kunnen voelen als ik een parkeerterrein op kom rijden of wanneer ik de boardroom binnen stap omdat ze me uitgenodigd hebben voor een sessie. Gelukkig zijn er nog wel wat vrouwen die voor kleur willen en durven gaan en blijkbaar is er een ongeschreven regel die bepaalt dat het van vrouwen wel wordt geaccepteerd of moet ik zeggen getolereerd.

We kiezen de veilige weg omdat we bang zijn om buitengesloten te worden of niet serieus genomen te worden. Er wordt vaak gezegd dat dat kleur in een zakelijke omgeving afleid. Het vreemde is dat de partijen die hier mee schermen vaak een prachtig kleurrijke kantoorinrichting hebben. De zangeres Madonna had in de jaren 90 al een hit met de veelzeggende titel “express yourself’’. Veel ondernemers die nu aan de knoppen zitten hebben dit nummer in hun studententijd meegezongen. Waar is het lef, de durf of de authenticiteit van toen gebleven?

Veel ondernemende mensen kiezen voor het ondernemerschap omdat vrijheid en het maken van eigen keuzes voor hen een groot goed is. Maar ja, waar is die vrije keuze als je je in een keurslijf laat stoppen omdat dit volgens de maatschappij belangrijk is om succesvol te kunnen zijn?

Als je je al in sterke mate conformeert aan wat in business te doen gebruikelijk is als het gaat om jouw looks als ondernemer, de auto keuze, keuze kantoorinrichting et cetera, hoe doe je het dan als je gaat voor een bepaalde  groeistrategie? Als je al met zo iets simpels als kleding keuze en de kleurkeuze van je wagenpark je laat leiden door dat wat je denkt dat van je verwacht wordt, durf je op andere vlakken dan wel de regie te pakken en afwijkende keuzes te maken? Durf je gekleurd te denken en te leven als ondernemer?

Kies je de groeistrategie waar je aan toe bent? Kies je de groeistrategie die past bij jou als ondernemer en bij jouw onderneming? Durf je een totale nieuwe weg in te slaan? Een weg die haaks staat op wat te doen gebruikelijk is in business? Durf jij te gaan voor een disruptieve groeistrategie? Niet iedere ondernemer kan een disrupter zijn want een disrupter bestaat bij de gratie van de massa die voor de veilige route gaat. Wat je wel kan doen is om een begin te maken met een meer onafhankelijke manier van denken en handelen in business en een soort disruptieve route te kiezen ten opzichte van de business strategie of groei strategie die je al sinds jaar en dag hanteert. Je hoeft niet direct voor in de klas te gaan zitten. Met één of twee rijen naar voren opschuiven kom je al dichter bij het podium. Het podium waar je gezien wordt. Succes met inkleuren van je grijze cellen.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?