Ondernemen is net voetbal

8 januari 2022

Blog Ondernemen is net VOETBAL www.company-optimizer.nl-min

Als ik mag spreken voor ondernemers dan haal ik vaak uitspraken van Johan Cruijff aan want ondernemen is net voetbal. Zoals iedere voetballer een rol heeft op het veld zo heeft iedereen een rol in een bedrijf. Hoewel er altijd maar één keeper in het veld staat, kun je wel 3 middenvelders opstellen. Echter, een team met 11 middenvelders zal geen succes boeken. Voel je al een beetje waar ik heen wil?

Ondernemen is net voetbal. Een wedstrijd zonder verlenging duurt 2 x 45 minuten. In deze periode zou het zo maar kunnen gebeuren dat bepaalde spelers veel aan de bal zijn en anderen weinig. Het kan zelfs gebeuren dat een enkeling de bal helemaal niet heeft aangeraakt. Hoe dan ook, er is geen speler die 90 minuten de bal heeft. Iedere individuele speler hoeft dus niet de hele wedstrijd als een malle rond te rennen om te winnen. Als je de juiste positie kiest op het veld dan hoef je niet zo veel meters te maken tijdens de wedstrijd. Iedereen heeft een taak in het veld. Voetbal is een spel van reageren, anticiperen en vooruit zien. Het is ook een spel waarbij je je medespeler (teamgenoot) de bal moet gunnen omdat hij in een betere scoringspositie staat of een andere rol heeft in het veld. 

Cruijff zei altijd, “als jij de bal laat rollen, hoef jij niet te rennen”. Als ondernemer ben je ook niet 5 dagen per week full speed aan het rennen voor de business. Tenminste, dat hoop ik niet voor je. Volgens Johan kun je met gemak 3 grote wedstrijden in de week spelen als je het spelletje op een efficiënte en effectieve wijze uitvoert. In business is het niet veel anders. Als jij je alleen bezig houdt met dat waar je echt heel goed in bent, kun je veel zware business cases aan zonder jezelf uit te putten. Tenminste, als je niet probeert als keeper ook nog eens spits en middenvelder te zijn.

Dit laatste komt regelmatig aan bod als ondernemers bij mij deelnemen aan één van mijn groeiprogramma’s. Dat ondernemers zelf alles willen doen of denken te kunnen doen, is op zich niet zo opmerkelijk. Het is hun kindje en jij denkt als geen ander te weten hoe jouw kindje in elkaar steekt en wat jouw kindje nodig heeft. 

In mijn praktijk geef ik vaak het voorbeeld van de trapportaal race. De race gaat als volgt. Twee mensen starten op de begane grond en moeten zo snel mogelijk op de 6e etage van een flat komen. Dit doen ze uiteraard via het trappenhuis. Ondernemer 1 vliegt uit de startblokken en rent als een malle naar boven zonder maar één keer te stoppen op de tussenliggende etages of gas terug te nemen. Ondernemer 2 vliegt ook uit de startblokken alleen stopt hij een paar keer een paar seconden om even bij te komen van de inspanningen. Je raadt het al. Ondernemer 2 is als eerste boven want bij de ondernemer 1 schiet de verzuring bij de 4e etage al in zijn benen waardoor hij de laatste 2 etages nog nauwelijks snelheid heeft. Vertaal die paar seconden rust als reflectie momenten en of oplaad momenten. Stem jouw snelheid af met het pad dat je van plan bent te begaan. Ben jij als ondernemer een sprinter of een marathon loper? Het is beiden prima alleen de strategie om succesvol te kunnen zijn, is wezenlijk anders. 

Nu weer even terug naar het voetbal. Eerder gaf ik aan dat je niet 90 minuten aan de bal bent tijdens een wedstrijd. In het ondernemen is het niet veel anders. Dus wat doe je als je niet aan de bal bent oftewel niet aan zet bent in jouw business? Wachten op goede tijden? Anderen de schuld geven? Personeel op straat zetten? Dit zijn klassieke voorbeelden van ondernemers die duidelijk niet in de driver seat van hun succes zitten. In plaats van de schuld buiten je zelf te zoeken, mag je jezelf afvragen of je wel voldoende in beweging bent. Ben je online en offline voldoende zichtbaar? Focus jij alleen op dat waar je echt goed in bent? Ben je aanspeelbaar als een kans zich voordoet? Ben jij die creatieve speler die niet wacht op kansen maar deze zelf creëert?

De ondernemer met visie ziet dingen die ondernemers zonder visie niet zien of niet op de juiste wijze kunnen beoordelen. Cruyff was een briljant man die een situatie vanuit een breder perspectief kon beoordelen. Ik zal in mijn woorden beschrijven wat Cruyff ooit na afloop van een wedstrijd zei tegen een verslaggever. De situatie: een spits kreeg in het strafschopgebied van de tegenstander een voorzet vanaf de middellijn. De bal ging uit en de verslaggever zei, “de voorzet is veel te scherp gegeven”. De analyse van Cruyff was, “de spits is te laat gestart en hij heeft niet scherp genoeg geanticipeerd”.

Als deze situatie zich voordoet in jouw business en jouw succesbal gaat buiten de lijn, geef je dan de snelheid van de situatie (marktontwikkelingen) de schuld of was je te laat met jouw reactie op de situatie? Succes uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. Dus blijf zichtbaar, blijf bewegen en blijf aanspeelbaar in business.

Misschien denk je: ‘’Cor, jij kunt makkelijk praten want jij bent altijd zichtbaar en altijd in beweging en daardoor aanspeelbaar maar zo eenvoudig is dat niet’’. Het klopt dat dit niet altijd zo eenvoudig is. Cruijff zei ooit “voetbal is simpel maar simpel voetballen is verdomd lastig”. Ik zeg altijd, “ondernemen is simpel maar simpel ondernemen kan verdomd lastig zijn”.

Wat in topsport belangrijk is, is ook van toepassing als je in de Champions League van jouw business wil acteren. Dus blijf bewegen want als je niet aanhaakt, haak je af. 

Wil jij weten hoe jij jouw business kan laten groeien zonder jezelf uit te putten? Wil jij net als ik succesvol ondernemen met een smile? Bel me dan voor een afspraak, maak een afspraak voor een gratis online strategie sessie of download mijn gratis e-boek ”5 stappen naar succesvol ondernemen met een smile”.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *