Exit Management

WAAROM EXIT MANAGEMENT ?

 

Exit management betekent niets meer en niets minder dan ervoor zorgen dat u het afscheid nemen van medewerkers goed managet. Als u hiermee te maken krijgt, dan is het wel zo prettig als u de juiste skills hebt om afscheid te nemen op een wijze die voor beide partijen acceptabel is. Als u zich herkent in één van de volgende statements, dan is EXIT MANAGEMENT zeker een onderwerp om over na te denken.

VOOR WIE

  • U heeft behoefte aan handvatten voor een goed exit gesprek
  • U vindt het moeilijk om afscheid te moeten nemen
  • U wil meer weten over de juiste vraagstelling in een exitgesprek

UW RESULTAAT & INZICHT

  • U kunt een exitgesprek voorbereiden en voeren
  • U weet welke vragen u moet stellen, en welke niet
  • U weet u hoe u feedback moet ontvangen

EEN GOED EXIT GESPREK IN 3 STAPPEN

STAP 1: De do’s & dont’s van een exitgesprek

Als je als organisatie eenmaal besloten hebt om afscheid te nemen dan is het voor veel mensen als een punt achter een zin, oftewel einde verhaal. De praktijk is helaas anders. Los van de emotionele en fysieke schade die aangericht kan worden loop je als bedrijf ook een afbreukrisico en kun je behoorlijke imagoschade oplopen als je de do’s en dont’s niet in acht neemt. Wij helpen u graag om een goede invulling te geven aan uw exit gesprekken.

STAP 2: De boodschap

Soms ziet de ontvanger van de boodschap het aankomen maar in de meeste gevallen komt het toch min of meer als een verrassing. Het brengen van de boodschap is het stuk waar veel mensen op vast lopen. Het observeren tijdens het gesprek is een must. In een exit gesprek kan ieder gekozen woord het positieve of negatieve verschil uitmaken als het gaat om de beleving bij de betrokkene. Het goed observeren tijdens het spreken en luisteren is hierbij cruciaal. Het gaat hierbij om zowel de verbale- als de non verbale communicatie. Nog belangrijker is of beiden in lijn zijn met elkaar.  Durft u stiltes te laten vallen of er te laten zijn ? Neemt u de tijd, die de medewerker nodig heeft, voor een exit gesprek? Veel mensen zijn de kunst van het observeren verleert. Wij geven u de handvatten om goed met de kunst van het observeren om te gaan.

 

Stel, de twee belangrijkste ex-klanten zijn nog aan boord

  • Hoe zou uw klanttevredenheidsscore er dan uit zien ?
  • Hoeveel rust zou dit hebben gegeven m.b.t. recurring omzet ?
  • Hoeveel extra omzet hadden zij als ambassadeur kunnen genereren ?
  • Zouden zij als referentie een Unique Buying Point zijn voor prospects ?

Meet één keer per jaar uw externe klanttevredenheid en ga vervolgens aan de slag om het een boost te geven. Zullen wij uw klanttevredenheid voor u meten in combinatie met uw interne klanttevredenheid?

STAP 3: De nazorg

Het verliezen van een baan, inkomen, status en de mogelijkheid om belangrijk te zijn, hakt er behoorlijk in. Ik ken verhalen van mensen die na een exit gesprek in totale verwarring naar huis werden gestuurd met alle veiligheidsrisico’s van dien. De persoon in kwestie is er na zo’n gesprek niet echt bij met zijn koppie.

Het zorgen voor vervoer naar huis is een aandachtspunt. Heeft u ook nagedacht over het inplannen van een moment om afscheid te nemen van de overige collega’s?

 

Exit management betekent ervoor zorgen dat u het afscheid nemen van medewerkers goed managet.
Wil u de handvatten om een goed Exitgesprek te voeren ?
Maak dan een afspraak.

Uw voorbereiding op onze AFSPRAAK

  • Wat waren u grootste ergernissen bij een gesprek ?
  • Wat waren uw `rode vlekken in de nek’ momenten ?
  • Wat is uw grootste valkuil bij een gesprek ?

WAAROM EXIT MANAGEMENT IN 1 MINUUT

“ A Bad Exit Interview Damages more then you Imagine“

Wij gaan uw organisatie helpen! Zullen wij samen op weg gaan naar sustainable succes met een smile?
Het ergste dat u kunt overkomen is grip op uw succes in een swingende organisatie die bestaat uit ondernemers in plaats van werknemers.
Afspraak maken Meer info
© 2019 Company Optimizer - Algemene Voorwaarden - Disclaimer
Webdesign & realisatie: Go Online