De businessbarometer
13 april 2025

Als groei expert voor ondernemers wordt me bij de intakegesprekken vaak een ‘goedweerverhaaltje’ voorgespiegeld. Als je de gemiddelde ondernemer mag geloven, dan gaat het met iedereen goed, zonder te specificeren wat zij verstaan onder ‘goed’. Voor de een is goed als ze een overscore van 20 procent op de geprognosticeerde bedrijfsre- sultaten realiseren, terwijl een ander van goed spreekt als ze na jaren van dikke verliezen nu genoeg omzet draaien waarmee ze een op de loer liggend faillissement weer een jaar kunnen uitstellen of definitief hebben weten af te wenden.
Het komt niet zelden voor dat een ondernemer zegt een goed gevoel te hebben bij het positief afsluiten van het jaar. Als ik vraag naar de cijfers, blijken ze die in veel gevallen niet paraat te hebben. De sales funnel is goed gevuld, de account- managers zitten goed bij de klanten en prospects, en de marketin- gafdeling weet het bedrijf echt goed op de kaart te zetten. Dus alle voelsprieten staan de goede kant op. Waar hebben ze het over als ze het woord goed in de mond nemen? Vaak moet ik hier stevig op doorvragen om daarachter te komen.
Als ondernemer heeft het onder- buikgevoel zeker een functie, maar ik zou niet graag een bedrijf run- nen op basis van voelsprieten die de goede kant op staan. Naast een goed ontwikkelde gut feeling wil ik ook snoeiharde parameters die cijfermatig uitdrukken waar ik sta. Hoe zou je het vinden als je aan je accountmanagers zou vragen hoe ze ervoor staan en zij antwoorden dat ze een goed gevoel hebben dat ze hun target gaan binnenfietsen?
Lees het hele verhaal en meer in mijn nieuwe boek BUSINESS SUCCES met een smile (T/m 17 april in de pre-sale op deze website)
0 reacties