Alles in business is PR

26 maart 2021

Alles in business is PR - company-optimizer

Alles in business is PR. Herken je deze titel als je kijkt naar je eigen business? In tegenstelling tot wat in het algemeen aangenomen of verkondigd wordt, zeg ik dat alles in business Public Relations is. In het vervolg zal ik de afkorting PR hanteren. Er zijn meer definities van PR maar de versie die vaak wordt gebruikt, luidt als volgt: “PR heeft tot doel het bevorderen van de relatie tussen een organisatie c.q. bedrijf en haar publieksgroepen of klanten, door een positief imago ofwel goodwill te creëren”.

Als sparringpartner voor ondernemers merk ik dat PR vaak verward wordt met Marketing en vice versa. Het grote verschil is dat Public relations draait om het profileren van een bedrijfsimago en Marketing is gericht op het vergroten van de verkoop.

Bij een eerste afspraak met directeur eigenaren vraag ik altijd hoeveel medewerkers zij in dienst hebben. Het gaat mij niet om het aantal FTE maar om het aantal medewerkers. Er zijn namelijk medewerkers met een contract van 16 uur die beter in staat zijn het verschil te maken dan iemand die fulltime in dienst is. Natuurlijk ga ik goed voorbereid een gesprek in als ik benaderd wordt voor een sparring sessie of een intake voor één van de groei programma’s die ik aanbied. Als het opperhoofd van het bedrijf vol trots meldt 50 medewerkers in dienst te hebben, sta ik met een big smile op en feliciteer ik hem of haar met dit gegeven. Vervolgens zeg ik: “Jij moet wel als een malle gaan met je business met 50 PR medewerkers aan boord’’.  De reacties die ik vervolgens krijg, zijn heel divers. De meest voorkomende zijn: wij hebben geen PR medewerkers, PR hebben wij uitbesteed aan bureau x of wij draaien zo goed dat wij geen PR afdeling nodig hebben.

Ik zal je de volledige discussie besparen maar in het kort komt het er op neer dat er bedrijven zijn die onvoldoende beseffen dat bij nagenoeg alles wat ze doen PR een belangrijke rol speelt. Lees de definitie nog maar eens terug in alinea één. Bedrijven waarbij PR niet als een rode draad door de organisatie loopt, kunnen serieuze business mislopen of te maken krijgen met reputatie schade. Ik zal een paar veel voorkomende voorbeelden noemen waarbij niet of onvoldoende gedacht wordt aan de kracht van PR. Bijvoorbeeld het aannemen en afscheid nemen van personeel zijn PR momenten. Als je als bedrijf niet op een  zorgvuldige en respectvolle wijze afscheid neemt van personeel, ongeacht de reden van afscheid, kan dit voor een behoorlijke negatieve PR zorgen. Ook accountmanagers spelen in hun omgang met de klant een belangrijke rol als uitdragers van het bedrijfsimago. Ik zal er nog twee noemen zonder ze verder toe te lichten. Bijvoorbeeld de afdeling die zich bezig houdt met klachtafhandeling. Als bonus voorbeeld noem ik het personeelslid die in een bedrijfswagen rondrijdt. Is het goede of slechte PR als hij of zij als bestuurder hufterig rijgedrag vertoont?

Iedereen in dienst van een bedrijf die in welke vorm dan ook met de buitenwereld communiceert kan het imago van het bedrijf in positieve en negatieve zin beïnvloeden. De communicatie hoeft hierbij niet alleen onder werktijd plaats te vinden of binnen de muren van het bedrijfspand. Ook social media kan hierbij een belangrijke rol spelen. In één van de twee boeken die ik in 2022 uit ga brengen, zal dit thema zeer uitvoerig aanbod komen.

Net zo goed als iedereen binnen het bedrijf PR bedrijft, ongeacht je functie, zo bedrijft ook iedereen in een bedrijf sales.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *