Mijn werkwijze

Werkwijze

Als je er samen voor kiest om een challenge traject in te gaan dan moet je op voorhand weten waar je aan toe bent. Wat mag en kun je verwachten en wat niet?
Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het vaak niet. Als wij met elkaar in zee gaan, wil ik absolute zekerheid dat de werkwijze voor alle betrokkenen glashelder is. Het resultaat kan nooit 100 procent zijn als de werkwijze niet 100 procent helder is. Alleen als de uitgangspunten op voorhand glashelder zijn, kun je het eindresultaat goed beoordelen. Dit alles naast een duidelijk geformuleerde opdracht.

Deze leeg laten en niet verwijderen
1. Intake

De intake is de basis van succes. Tijdens deze sessie kijken we elkaar bij wijze van spreken diep in de ogen en luisteren we naar ons hoofd, hart en gut feeling.
Is de vraagstelling glashelder en voelt iedereen zich 100 procent senang om in de bus van het 30, 60 of 90 dagen programma te stappen? Alleen bij 100 procent wederzijds vertrouwen en respect ga ik aan de slag. Ik ga ervanuit dat u ook zo in de wedstrijd staat.

2. NUL meting

 De NUL meting is een inhoudelijk vervolg op de intake en een voorbereiding op de rest van het programma. Zie deze fase als de fundering van het programma waarbij o.a. zaken aan bod komen als: wie ben je, waar sta je, waar wil je heen en wat is je toegevoegde waarde? Ik zeg altijd dat het moeilijk is op vakantie te gaan als je niet weet wat je reisbestemming is, het niet duidelijk is of je de middelen hebt om de reis te maken en je bereid bent om de stappen te zetten om op je bestemming te komen. En last but not least hebben alle teamleden dezelfde vakantie bestemming voor ogen?

3. Observaties

Observaties zijn key in het gehele proces. Uit het lezen van gedrag van mensen kun je veel informatie destilleren. De standaard observaties zijn de ghost sessie bij vergaderingen en trainingen (bijvoorbeeld bij MT- en sales metingen). De invulling van het observatie programma zal afhangen van de vraagstelling en de complexiteit van uw organisatie. Tijdens de sessie zal er nul verbale interactie plaatsvinden tussen mij en de groep of persoon die onderdeel is van de observatie. Observaties kunnen gedurende het gehele programma plaatsvinden.

4. Interviews

De interviews zullen plaats vinden in de gehele keten van de organisatie. Het interview is een krachtige methode om door te dringen in de haarvaten van een organisatie. Afhankelijk van de vraagstelling of opdracht kunnen ook klanten, ex klanten en leveranciers geïnterviewd worden. De mooiste puzzel is een complete puzzel waarbij het beeld duidelijk is. Interviews kunnen gedurende het gehele programma plaatsvinden.

5. Document analyse

In plaats van document analyse zou je het ook een content analyse kunnen noemen. Alle documenten die naar een klant gaan zijn PR documenten. Documenten die standaard onder de loep worden genomen zijn: offertes, order bevestigingen, facturen, bezoekverslagen, product informatie. Ook zal de mail cultuur (beleid) onder de loep genomen worden. Je zou zeggen dat dit toch open deuren zijn. Niets is minder waar. In business wordt succes of het mis lopen van succes vaak op details beslist. Document analyse kan gedurende het gehele programma plaatsvinden.

6. Evaluatie & Rapportage

Bij ieder programma zal er een eind evaluatie en rapportage plaatsvinden. Los hiervan zullen er tussentijdse evaluatie momomenten ingepland worden om helder te krijgen of we nog op koers liggen. In de eindrapportages zullen de aanbevelingen opgenomen worden. Zie de eindrapportage als een werkboek voor de eerste 6, 9 en 12 maanden na afronding van het programma.

7. On-track dagen

Los van het programma kunnen we in de 12 maanden na afronding on-track dagen in plannen. Het zou natuurlijk zonde zijn als we het elastiek na afronding weer in de oud stand terug laten schieten. Geld verdienen is niet vies maar dat is niet mijn drive. Mijn drive is organisaties stappen naar voren zien zetten.

Ga voor sustainable groei met een smile

Laat u verrassen door deze creatieve vrije geest.

Afspraak maken of eerst bellen?

Zullen we samen gaan voor sustainable succes met een smile? Het ergste dat u kan overkomen, is grip op uw succes in een swingende organisatie waar creativiteit wordt omarmd en de potentie van de mens benut.

Happy people make better business.