Komkommertijd & MINDSET
3 augustus 2025

Heb jij in de zomer ook last van die zogenaamde komkommertijd-angst? Het is toch gek dat we in Nederland denken dat de handel in de zomer bijna stilvalt. Natuurlijk zijn er branches waar de zomer juist topmaanden zijn, maar bij veel IT-bedrijven duikt vlak voor de zomer ineens dat komkommertijd-spook op. Tijdens salesmeetings of bilats hoor je dan al snel: “Ja, maar het is komkommertijd, dus de targets halen we niet.” Herkenbaar?
Ik snap het, de zomer is meestal niet de meest spectaculaire periode qua sales. Maar als jij de juiste stappen zet, kom je zonder stress de zomer door. Sterker nog: dan sta je aan het einde van de zomer klaar om Q4 gas te geven en je jaartarget te halen. Er zijn genoeg slimme dingen die je in die maanden kunt doen om je doelen veilig te stellen. Ik deel hieronder mijn belangrijkste tips.
EVALUEREN
Wil je bijsturen? Dan moet je weten waar je staat. Ik ga er even vanuit dat je startpunt de sales kick-off is. Halverwege het jaar is het super waardevol om met je team stil te staan. Wat ging top? Wat kan beter? Wat zijn de 3 belangrijkste verbeterpunten? En welke acties zorgen ervoor dat je het jaar sterk afsluit? Plan hier bewust tijd voor in, liefst een dagje weg van de waan van de dag. Zet telefoons uit, neem iemand mee die het gesprek scherp houdt. Zo haal je écht het maximale uit je team.
TARGET SEIZOENPROOF MAKEN
Laten we eerlijk zijn: een lineair targetmodel werkt niet altijd. Het houdt geen rekening met seizoenen. Waarom zou het jou uitmaken wanneer je je target haalt, als je maar minimaal 100% scoort? Natuurlijk wil je belangrijke deals vroeg sluiten, maar een beetje flexibiliteit maakt het leven een stuk aangenamer. Analyseer je cijfers, herken patronen en verschuif waar nodig wat omzet van de zomer naar het eerste halfjaar. Zo voorkom je dat je sales team in de zomer met de komkommertijd-smoes komt.
AANVALSPLAN VOOR Q4
Na je evaluatie weet je waar je extra gas moet geven. Het zou zonde zijn om op het laatste moment nog met kortingen te moeten strooien om je targets te halen. Werk daarom met een slim plan en gebruik die zomermaanden om gaten te dichten. Je kent het gezegde: “Repareer het dak als de zon schijnt, niet als het regent.” Pak die kans!
EEN MARATHON WIN JE HALVERWEGE
Heb je je targets seizoenproof gemaakt? Dan hoef je die komkommertijd-gedachte niet elk jaar weer te herhalen. Natuurlijk blijft de jaarlijkse evaluatie en planning een must. Maar dan kun je volop groeien, ook in de zomer.
Wil jij komkommertijd voorgoed uit je woordenboek schrappen? Ik help je graag met een scherpe evaluatie en een plan voor DE BESTE Q4 OOIT!
0 reacties