PROBLEEM OF VERDIENMODEL

29 april 2019
Cor de Graag
1 reactie
Probleem of verdienmodel

Mensen zijn dol op problemen. Sterker nog mensen kicken op problemen. Waar zouden we zijn zonder problemen ? Als er geen problemen zijn dan is er niets om op te lossen. Als er geen problemen zijn dan hebben we niets om ons zorgen over te maken. Als er geen problemen zijn dan kunnen we het probleem niet de schuld geven dat we ’s nachts wakker liggen. Als er geen probleem is, kunnen we geen product verkopen waarmee we dit probleem op kunnen lossen. Als er geen problemen zouden zijn dan zouden hele beroepsgroepen thuis op de bank zitten omdat hun verdienmodel, het oplossen van problemen, niet meer bestaat. Onze samenleving bestaat grofweg uit de probleem industrie en de probleem oplos industrie. Best wel overzichtelijk zou je zeggen.

Maar ja, als mensen zich geen zorgen meer zouden maken over problemen of potentiële problemen dan zou ik misschien het probleem hebben dat het schrijven van deze blog een zinloze bezigheid zou zijn want wie zou er nog een blog lezen over problemen als er feitelijk geen problemen bestaan ? Sterker nog, mensen zouden geen flauw benul hebben waar ik het over zou hebben want iets dat niet bestaat daar praat je niet over of het moet iets zijn wat nog niet bestaat maar waarvan men wenst dat het zou bestaan. Volg je me nog een beetje? Vast wel want het zit wel snor met het gemiddelde intelligentie niveau van mijn lezers. Mocht je me toch kwijt zijn dan heb je toch geen probleem want je kunt niet afhaken als je simpelweg nooit bent aangehaakt. Zo nu ben je me vast helemaal kwijt, of toch niet? Je gaat me toch niet teleurstellen door nu te stoppen met lezen ?

Laten we het even wat concreter maken. In mijn optiek bestaan er geen problemen maar alleen feiten en omstandigheden waar we ons wel of niet senang bij voelen. Een probleem is pas een probleem zodra je het als probleem ervaart.  Je hebt dus zelf de regie om iets wel of niet als een probleem te zien. Als opdrachtgevers me vragen of ik hun probleem op kan lossen dan kom ik standaard met mijn antwoord dat ik simpelweg geen probleem op kan lossen. Als ik vervolgens zeg dat ik wel een rol kan spelen om de oplossing zichtbaar te maken dan kijk ik vaak de eerste twee minuten tegen gefronste wenkbrauwen aan.

Om de lat niet direct te hoog te leggen nodig ik je uit om een dag niet in problemen te denken en ook een dag niet over problemen te spreken. Nu hoor ik je al denken, ‘maar vanaf wanneer gaat deze dag dan in? Is dit vanaf het moment dat ik op mijn werk veilig ingelogd achter mijn pc zit met een bak koffie op mijn bureau of gaat de teller al lopen op het moment dat ik wakker word?’ In het laatste geval hoop ik niet dat je met de fiets naar je werk gaat want stel je voor dat je de gordijnen van je slaapkamer open doet en het blijkt echt bagger weer te zijn waar je voor geen goud met de fiets doorheen wil? Oeps het eerste probleem. Natuurlijk heb je als alternatief de auto voor de deur staan maar deze auto is wel een oplossing voor het probleem dat bagger weer heet. We hadden toch afgesproken minimaal één dag niet in problemen te denken?

Eerder had ik het over het zichtbaar maken van oplossingen maar misschien moeten we het nog scherper of anders formuleren. In plaats van het oplossen van een probleem of het zichtbaar maken van een probleem kunnen we ook spreken over een andere of alternatieve route naar het bereiken van ons doel. Als route A afgesloten is, dan kunnen we ons wel bezig houden met een zinloze en energieverslindend stampvoeten omdat route A waar we onze zinnen op hadden gezet is afgesloten maar we kunnen ook overschakelen op route B of route C. Dit klinkt heel logisch en eenvoudig maar toch zitten veel mensen vast in bepaalde patronen die ze niet zonder slag of stoot willen loslaten. Iets als een probleem bestempelen is dus niets meer en niets minder dan de omstandigheden de schuld te geven van ons onvermogen om een alternatieve route te bedenken of te kiezen. Voorkom dat je de producent wordt van je eigen succes blokkers.

Bedrijven zouden met dezelfde energie en meer plezier veel meer kunnen bereiken als de verkramping van het probleem denken wordt losgelaten. Als men deze stap zou zetten dan zou minimaal 25 % van de problemen die u graag als probleem benoemt als sneeuw voor de zon verdwijnen waardoor u ineens veel meer tijd hebt voor waar het werkelijk om draait, namelijk het toekomstgericht runnen van uw business.

Wil je een keer via een Power Talk in de spiegel kijken die succes blokkers heet, maak dan een afspraak op Inspiredbycor.

Eén gedachte over “PROBLEEM OF VERDIENMODEL”

  1. Jolanda schreef:

    Dank je wel voor jouw verhelderende blog. Misschien mogen we zelfs zo ver gaan dat problemen de zuurstof is van onze economie. We kunnen simpelweg niet meer zonder. Het zou overigens wel fijn zijn als we stoppen met het woord probleem een zware lading te geven. Door het te pas en te onpas te gebruiken krijgen echte problemen niet meer de aandacht die nodig is om het probleem op te lossen. Ik ga in iedere geval mijn uiterste best doen om het woord probleem vanaf vandaag zoveel mogelijk uit mijn vocabulaire te verwijderen.

Reacties zijn gesloten.

© 2019 Company Optimizer - Algemene Voorwaarden - Disclaimer
Webdesign & realisatie: Go Online