Is groei de heilige graag in business?

15 juli 2023

Blog is groei de heilige graal in business www.company-optimizer.nl v2

Ken je de wet van de verminderde meer opbrengst? De eerste keer dat iemand me wees op deze wet stond ik op het hoogste plateau van de Eiffel Toren in Parijs. Toen ik daar op het hoogste plateau (terras) vol verwondering het uitzicht in me opnam, kon ik niet laten om dat wat het uitzicht met me deed uit te spreken. Ik zei letterlijk “Wow, wat een prachtig uitzicht’’. De man naast me keek me vol verbazing aan en vroeg me of ik ook op het tweede plateau had gestaan. Doen ik instemmend knikte zei de beste man. ‘’Maar jongeman, het uitzicht op het andere plateau is niet veel anders dan waar je nu staat want op een gegeven moment is horizon gelijk aan horizon. Het maak niet veel uit of je op een toren van 300 meter hoog staat of op een toren van 400 meter. De meeropbrengst qua uitzicht neemt dus exponentieel af.

Wat voor het uitzicht op het hoogste punt van de Eiffeltoren geldt, geldt ook in business. Hoeveel meer inspanning moet of wil je leveren om die paar procent extra te groeien? Is groei de heilige graal of the collactoral luck dat je toevalt als je de juist dingen doet, tegen de juiste prijs, met de juiste energie, met de juiste mensen, met de juiste intentie et cetera?

Begrijp me niet verkeerd. Als groei expert faciliteer en inspireer ik ondernemers om hun groeiambitie waar te maken. De centrale vraag bij het willen realiseren van groei is dat je helder hebt wat je groei ambitie is. Over welke groei hebben we het concreet? Gaat het om afzetgroei, omzetgroei, marge groei, groei in productportfolio, groei in klantenbestand et cetera? Het maakt mij niet uit voor welke groei je kiest. Het gaat erom dat je weet wat je kiest, waarom je het kiest, of je alles in huis hebt om dat te realiseren wat je wil realiseren en of de fundering van jouw business op orde is. En last but not least breng je geen schade toe aan onze mooie aarde met je wilde groei ambities?

Mijn motto is, steek energie in zaken die het waard zijn om er energie in te steken. Maak altijd de afweging wat levert de inspanning op en voor wie?
Te veel ondernemers zie ik als een malle rennen omdat ze met een groei waas voor hun ogen lopen. Stel jezelf de vraag of er nog ruimte is in kwalitatieve groei voor je blind gaat voor businessgroei waarbij de factor kwaliteit uit het oog wordt verloren. Als ik het heb over kwaliteit dan bedoel ik hier niet alleen de kwaliteit van het product of de dienst maar alle facetten die zorgen voor kwaliteit. In een volgende blog ga ik dieper in op de factor kwaliteit.

Ga je bij het opstellen van je groei strategie uit van je huidige businessplan? Is het een upgrade of modificering van dat wat je al jaren doet en dat wat je jaren ‘’succes’’ heeft opgeleverd? Tot op zekere hoogte werkt dit prima tot je een bepaalde groeigrens overgaat. Het is niet zo dat je de groeiknop simpelweg naar rechts kan draaien. Op een zeker moment moet je je afvragen of jij nog de man of vrouw bent om het bedrijf te leiden. Het is maar een overdenking. Ook niet onbelangrijk is het om helder te krijg of het huidige management capabel is of capabel genoeg om mee te gaan in de groei transitie. Zijn de processen nog houdbaar? Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Als wij samen aan de slag gaan dan hoor je vast meer.

Het moraal van het verhaal is, onderschat niet de hoeveelheid tijd en energie die het kost om je groeiambitie te realiseren en als je dit wel beseft laat het dan niet ten koste gaan van de factor kwaliteit want als je in negatieve zin aan de kwaliteit knop draait dan ben je heel veel tijd en energie aan het steken in het opheffen van je business.

Dit laatste klinkt als een negatieve conclusie uit de mond van een ultra positivo. Maar ja, ik voelde de noodzaak omdat ik iedereen het happy ondernemerschap gun.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?