Investeren in personeel kosten of investering ?
14 maart 2017
Veel CEO’s en CFO’s zijn druk bezig met hun portfolio aan producten en diensten en de externe klant. De interne klant, het goud van de organisatie, wordt hier vaak gemakshalve vergeten.
Het continue op niveau houden van de kennis van het personeel wordt vaak gezien als een kostenpost of als een verantwoordelijkheid van uw leveranciers. Leveranciers die graag willen leveren, bieden deze training vaak gratis aan. De CEO’s en CFO’s die graag in de drivers seat zitten om totale controle te houden, geven een deel van deze controle weg door de verantwoordelijkheid af te schuiven op de leverancier. Ook hier is van toepassing dat de betaler bepaalt
Dus de belangrijkste vraag die u zichzelf moeten stellen is, ziet u het geld dat u uitgeeft aan kennis ontwikkeling van uw personeel als kostenpost of als investering. Als u de concurrent blijvend wil verslaan dan zult u ervoor moeten zorgen dat uw personeel een voorsprong heeft op het gebied van kennis en vaardigheden. Bovendien bepaalt de mate waarin uw bedrijf investeert in het kennisniveau van uw personeel hoe dit personeel u beoordeelt als interessante werkgever. Als u voor nu en in de toekomst een interessante werkgever wil blijven, dan zal u moeten investeren. Doet u dit niet dan blijven de kneuzen lekker zitten in uw organisatie en ziet u de goudhaantjes vertrekken naar de concurrentie.
Nu gaat u me natuurlijk vragen of ik op de hoogte ben van de Learning curve (vergeetcurve). Uiteraard ken ik deze curve maar deze is helaas nog steeds van toepassing op bedrijven die hun medewerkers niet strategisch laten leren en trainingen aanbieden waarbij 80% van de lesstof niet in de dagelijkse praktijk terug komt met als gevolg dat deze nieuwe kennis binnen één week voor 80 – 90% ons brein heeft verlaten. Dus adviseer ik u bij de leerdoelen te focussen op dat wat je in de dagelijkse praktijk toepast.
Gemotiveerd personeel met een kennis voorsprong is de belangrijkste asset van uw organisatie. Zorg dat dit goud van uw organisatie blijft glimmen en ga samen de concurrentie verslaan.
Mooi artikel! Ik hoop dat werkgevers hier wat van leren.