Gele Hesjes in Business

10 december 2018

Company Optimizer Blog gele hesjes in business

Als je de TV aanzet of de krant openslaat dan gaat het over bijna niets anders dan de gele hesjes. Ik denk dat de fabrikant die overigens goede zaken doet, stiekem magneetjes in de hesjes heeft verwerkt want het aantal gele hesjes neemt alleen maar toe. Als je mensen op straat zou vragen of ze sympathie hebben voor de actievoerders dan krijgt u vast het politiek correcte antwoord: ‘Ik ben het helemaal eens met de actievoerders zolang  ze vreedzaam demonstreren en zich niet laten verleiden tot plunderen van winkels en het in de fik steken van auto’s’.

Ik durf te stellen dat een groot deel van het Nederlandse publiek geen idee heeft wat er echt gaande is in Frankrijk. Sterker nog, veel Fransen die met een geel hesje rond lopen hebben maar één doel en dat is hun eigen frustratie een uitlaatklep geven. Als je niet kunt praten maar fysiek wel goed in elkaar steekt dan kun je altijd nog slopend door Parijs trekken want dan hoor je erbij, dan heb je vrienden en heb je het idee dat je communiceert met het establishment in hun ivoren toren. Nu kun je je afvragen of dit de slimste en snelste weg is om je doel te bereiken. Hoewel ik moet toegeven dat ik een deel van de echte demonstranten wel snap want een kat in het nauw maakt gekke sprongen. Wij kunnen vanuit onze relatief luxe positie in een land met nog steeds een geweldig sociaal vangnet makkelijk praten. Nu hoor ik u al denken, `Hoezo luxe positie? In Nederland zijn legio voedselbanken en noem je dat luxe?’ Nee, ik zeg niet dat het oké is in Nederland en we mogen onszelf als het aan mij ligt ook geen welvarend land noemen zolang er nog voedselbanken nodig zijn. Maar nu even de link naar de werkvloer.

Op de werkvloer lopen we niet massaal met gele hesjes rond maar toch zijn er genoeg mensen met gele hesjes. Ik durf te zeggen dat de meesten van u wel eens een geel hesje hebben gedragen. Ik heb het dan niet over het dragen van een hesje in het kader van uw BHV rol.  Nee, de gele hesjes trekken we snel even aan bij de koffiemachine of tijdens de lunchpauze. Ik zou een hele boekenkast vol kunnen schrijven van de klaag verhalen die ik gehoord heb van collega’s bij de koffiecorner of tijdens de lunchpauze. Vaak luisterde ik om vervolgens te vragen of het management of de collega in kwestie op de hoogte is van hun onvrede of frustratie. Vaak kreeg ik dan een blik van onbegrip terug waarna ze zeiden: `Maar Cor, denk je nu echt dat er wat verandert als ik die collega aanspreek op zijn gedrag of als ik het management vertel dat ik me niet senang voel bij hun management stijl of dat ze het roer echt om moeten gooien om in business te blijven?’. Uiteraard liet ik weer een stilte vallen om vervolgens te antwoorden dat ik het bijzonder knap vond dat ze het antwoord wisten op een niet gestelde vraag. Tot slot stelde ik de vraag ‘Lucht het op om je frustratie te uiten en zo niet, wat ga je er verder aan doen?’. Vaak werd de discussie alleen maar heftiger waardoor ik me genoodzaakt voelde om reverse psychologie toe te passen om alles weer een beetje in perspectief te plaatsen en het gesprek weer terug te brengen naar kamertemperatuur.

Kinderen zullen nooit hun mond houden als ze een vraag hebben. Kinderen denken niet in de trant van ik zal hier vast geen antwoord op krijgen. Omdat medewerkers in zekere zin net kinderen zijn, verwacht ik van hen dezelfde actie. Mijn boodschap is doe je mond open op het juiste moment bij de juiste persoon en wees niet bang om zaken waar u zich niet senang bij voelt bij je collega, management of een vertrouwenspersoon in het bedrijf te melden. Begin niet te blussen als het hele huis al in de fik staat want als bij iedereen de emotie en frustratie op de max zit dan is de ratio met TGV snelheid vertrokken en zijn we alleen maar met onze gele hesjes aan het schreeuwen zonder te weten tegen wie we schreeuwen en wat we er zelf aan kunnen doen om de situatie om te buigen naar een door ons gewenste situatie of setting.

Als u alleen al denkt aan het aantrekken van een geel hesje tijdens een koffie break of tijdens de lunchpauze, dan begint u al met een 2-0 achterstand.  Als u nu de voorzet geeft waardoor het management kan scoren dan bent u blij want u heeft de geniale voorzet gegeven waardoor u niet op een 2.0 achterstand kwam te staan maar begint met een 1.0 voorsprong. Op deze wijze heb je als team en als bedrijf gewonnen.  Ook al scoort de spits, dan nog heb je als team gewonnen. By the way, gaat u volgend jaar lekker voetballen zonder geel hesje ?  Ik kan u zeggen die rot hesjes zitten niet lekker en zien er ook nog behoorlijk seksloos uit. Dus laten we kappen met die onzin. Als u hulp nodig heeft, dan kunt u me altijd bellen want wie tot 10 kan tellen kan Company Optimizer bellen.

Deel dit artikel

2 Reacties

  1. Marcel van Vlaardingen

    Ik ben het helemaal eens met het verhaal. Bij ons op kantoor is het ook aan de orde van de dag dat ik mensen hoor klagen over alles en iedereen binnen het bedrijf zonder dat ze de ballen hebben om het bij de juiste persoon te adresseren. Ik zou zeggen ga koffie drinken met de persoon die je iets duidelijk wil maken of stap naar je manager als die dingen roept die je niet bevallen en laat vooral de emotie ballon niet vollopen.

    Antwoord
  2. Silvia Wouters

    TJa wat moet ik hier nog aan toevoegen. Ik zeg altijd open, eerlijke en transparant blijven communiceren naar je directe collega’s en naar het management dat voorkomt energieverspilling, conflicten etc. Speel geen verstoppertje en loop naar de bewuste persoon in kwestie of maak een koffie afspraak op het moment als de vlam nog niet in de pan geschoten is en het alleen nog een vonkje is waar je een paar druppels water op moet gooien.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?