Focus on Low Hanging Fruit ?

7 juni 2017

Focus on Low-Hanging-Fruit-Company-Optimizer

Al Jaren is de term Low Hanging Fruit een mode woord in sales land. Ik denk wel eens dat vakjargon in sales is ontstaan. Voor Low Hanging Fruit hadden we het over go for the quick win opportunities.

Het is natuurlijk goed dat je eerst het fruit plukt dat laag bij de grond hangt en daarna de ladder pakt om het hoger gelegen fruit te plukken. Dit is de eerste logische of primaire reactie. Omdat mensen vaak uitstellen wat moeilijk is en in eerste instantie gaan voor de makkelijke optie bestaat het gevaar dat de focus komt te liggen op het laag hangend fruit oftewel de sales kansen die we snel kunnen converteren naar een order. Dit is heel begrijpelijk als er een sales manager in je nek zit te hijgen met de vraag wat je deze week binnen gaat harken.

Zeg nu zelf, wanneer heb je een bredere view en een beter overzicht? Als je op de grond zit of als je in de top van de boom bent geklommen en daar om je heen kijkt. Er is geen hogere wiskunde voor nodig om deze vraag te beantwoorden. Echter, in de meeste sales organisaties is kort cyclisch denken bijna tot kunst verheven. Het resultaat is dat we veel potentiele omzet laten liggen. Bovendien wordt de sales organisatie behoorlijk onrustig van kort cyclisch opereren.

U kunt er ook voor kiezen om de kleinere mensen het fruit te laten plukken dicht bij de grond en de langere mensen het fruit hoger in de boom. Dit kan gelijktijdig plaatsvinden zonder ladder. Door  vertaald naar uw bedrijf zou u er voor kunnen kiezen om easy business door junior sales mensen te laten scoren en de complexere of lang cyclische trajecten door senior sales. Dit is maar een voorbeeld, maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden te bedenken om er voor te zorgen dat de focus niet alleen komt te liggen op de easy sales. Ga aan de slag om echt rendement te halen uit uw sales organisatie.

Het is de kunst om al het fruit uit de boom te halen voordat het op de grond gaat vallen. Als het fruit op de grond valt, dan is het A] minder waardevol geworden en B] iedereen kan er bij dus dan wordt het echt een gevecht.

Mijn boodschap is, zorg er voor dat u uw sales organisatie optimaliseert zodat u deze zo slim, flexibel en innovatief mogelijk hebt ingericht zodat u als eerste ziet wanneer het fruit geoogst kan worden. Gebruik de slimste werkwijze om uw concurrent voor te zijn. Tot slot, uw sales organisatie is simpelweg te duur om alleen genoegen te nemen met Low Hanging Fruit.

 

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?