GEZONDHEID VAN UW BEDRIJF

13 augustus 2018

Is uw bedrijf gezond

Hoe staat het met uw gezondheid en de gezondheid van uw bedrijf ? Als u op een ochtend wakker wordt met een overdosis vrolijkheid en positieve energie dan is het misschien een goed idee om die dag voor de verandering niet eerst uw LinkedIn profiel of Facebook profiel te openen maar de deur uit te gaan om een willekeurig ziekenhuis binnen te lopen. Als u een rondje loopt langs de wachtkamers van de specialisten dan zult u constateren dat uw gezondheid en vrolijkheid geen vanzelfsprekendheid is. Om een extra check uit te voeren kunt u ook nog een rondje maken langs de spreekkamers van de huisartsen in uw woonplaats. Gelukkig weet u niet wat er zich allemaal afspeelt achter de voordeur in een gemiddelde woonwijk of achter de voorgevel van een fancy kantoorpand. Als we facebook en LinkedIn mogen geloven struikelt het ene succes over het andere succes, verkeren we in een continue state of happiness en klotst de omzet tegen de plinten van uw directie kamer. Maar zoals u weet is niets wat het lijkt.  Als u verder leest, zal het u helder worden.

Als ik een willekeurige manager of business owner vraag hoe het met hem of haar gaat, tovert men eerst een brede glimlach op het gezicht om vervolgens te melden dat het prima gaat. Als ik vervolgens vraag hoe het met de business gaat, dan wordt de smile nog groter om vervolgens te melden dat ze als een malle gaan. We hebben niets te klagen is het antwoord dat men vaak in eerste instantie geeft. Misschien valt ons die brede glimlach niet eens op omdat we als we heel eerlijk zijn niet echt geïnteresseerd zijn in het antwoord op deze serieuze vraag. Vaak wordt de vraag uit beleefdheid gesteld want het is natuurlijk niet de bedoeling dat er een serieus persoonlijk gesprek ontstaat.

Als ik vraag naar de gezondheid van uw bedrijf dan durf ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat u antwoord zult geven in de trant van:  “we gaan best wel lekker” of “we hebben niets te klagen’’.  Dit zijn op zich begrijpelijke antwoorden als u nog niet voor 100% een goed beeld hebt van uw ‘succes’. Veel managers en business owners hebben een ongefundeerde angst om de hulpvraag te stellen of om überhaupt hulp te accepteren. Ze durven zich vaak niet kwetsbaar op te stellen. Is het niet opmerkelijk dat steeds meer mensen, dus ook business owners, één keer per jaar serieus geld uitgeven om een health check uit te laten voeren zonder dat hier gezondheidsklachten aan ten grondslag liggen terwijl een health check van hun bedrijf vaak niet nodig wordt gevonden? Het gaat wel om uw bedrijf dat u met bloed zweet en tranen hebt opgebouwd en waar u uw ziel en zaligheid in stopt. Gezondheidsrisico’s wil u wel in de kiem smoren maar als het om uw bedrijf gaat dan vertrouwt u op uw onderbuik gevoel en de cijfers die u aangeleverd krijgt door uw CFO. Maar ja, u weet net als ik dat alleen cijfers niet het volledige plaatje geven van de gezondheid of overlevingskansen van uw business. Misschien bent u al over de houdbaarheidsdatum van uw succes zonder het zelf door te hebben.

Als mens kunt u iets onder de leden hebben zonder dat u iets voelt en als u iets gaat voelen kan het te laat zijn. Bedrijven kunnen ook te maken krijgen met een sluimerend probleem dat op termijn consequenties kan hebben voor de continuïteit van uw business zonder dat dit voor u op dit moment al zichtbaar of voelbaar is. Vaak is het wel zichtbaar maar dan moet u wel weten waar u naar moet kijken. Als het motorblok van uw bedrijf ogenschijnlijk als een zonnetje loopt, dan voelt u natuurlijk niet de urgentie om onder de motorkap te kijken of een APK check op uw business uit te laten voeren.

Tot slot, mijn moeder zegt altijd “Cor, je kunt beter één keer te veel een huisarts bezoeken dan één keer net te laat zijn’’. Als u in gesprek wil over de gezondheid of houdbaarheidsdatum van uw business, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Het is onze kracht om managers en business owners op comfortabele en respectvolle wijze uit hun comfort zone te halen. De eerste afspraak kost u wel een goede kop espresso.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?