CONCURRENTIE ANALYSE ZINLOOS?

15 juli 2018

Concurrentie analyse zinvol of zinloos company optimizer

Heeft u mensen in uw netwerk die nog vol bravoure durven te zeggen dat ze zojuist hun concurrentie analyse hebben afgerond en vol trots hebben gepresenteerd aan het management team ? Ik durf de stelling aan dat zeker zo’n 20% van de bedrijven nog gelooft in het nut van een concurrentie analyse. In het kader van een stuk werkverschaffing is er niets mis mee. Als dit het doel is, dan moet men er vooral mee doorgaan. De vraag is echter of u met droge ogen durft te beweren dat u bijzonder waardevolle informatie uit deze analyse haalt waardoor u in staat bent uw business goed te runnen. Met andere woorden bent u stuurloos zonder deze analyse ? Ik hoop het niet voor u.

Natuurlijk kan het geen kwaad om vanuit uw ogenhoeken af een toe een blik te werpen op waar andere ondernemers in uw branche mee bezig zijn. Ik zou niet verder gaan dan deze oogoefening. Ik vermijd bewust het woord ‘concurrent’ want als u het spel echt snapt, dan weet u dat uzelf uw grootste concurrent bent. U kunt namelijk alleen van uzelf winnen en van uzelf verliezen. Het klinkt als een open deur maar als je naar een ander kijkt, dan kijk je niet naar jezelf. Als het u wel lukt, dan bent u vast uitgetreden en hangt u als een soort geest boven uzelf.

Ik zal u kort en krachtig uitleggen waarom ik een concurrentie analyse volslagen zinloos vind. Als je gelooft in deze analyse, dan doe je een paar aannames die alleen in theorie zouden kunnen kloppen. De eerste aanname is dat tijdens uw analyse alle externe en interne parameters in de parkeerstand staan. Ik hoef u vast niet uit te leggen dat dit niet het geval is. De volgende aanname is dat de informatie die u van u concollega heeft volledig en betrouwbaar is. Dit is alleen mogelijk als u bereid bent zich bezig te houden met bedrijfsspionage. Dit zijn maar twee van de aannames. In de praktijk is de analyse in veel gevallen opgebouwd uit meer aannames. Gaat er een lampje bij u branden ? Ik hoop het wel.

 

RUNNING EEN BUSINESS OP AANNAMES IS KILLING

 

Op het moment dat u uw analyse afgerond hebt, kan uw ‘’concurrent’’ op het punt staan om een andere richting te kiezen als het gaat om productstrategie of marketing strategie of welke andere strategie die u voor uw business belangrijk acht. Terwijl u vrolijk bezig was met uw onderzoek waren zij mogelijk gelijktijdig bezig met een nieuwe strategie te ontwikkelen waardoor u uw onderzoek aan het uitvoeren was op basis van informatie die eigenlijk niet meer relevant is. Uw rapport kan dus zo het ronde archief in.

Ik heb het voor het gemak niet over het feit dat veel bedrijven geen goed beeld hebben wie ze zelf zijn. Hoe kun je een ander goed beoordelen als je in de basis nog geen goed beeld hebt van je eigen business ? Het juiste vertrekpunt om te excelleren in business begint bij te weten wie je bent. Waar ligt je kracht? Welke kant wil je op? Heb je een droom zoals Martin Luther King die had? Een droom is namelijk niet te kopiëren. Durf groot te dromen.

 

ONDERNEMERS HEBBEN EEN PLAN
VISIONAIRS HEBBEN EEN DROOM

 

TOT SLOT. Stop met kopiëren van de concurrent, haal het stof van uw uniek zijn en ga lekker domineren. Op deze manier maakt u de ‘’concurrent” helemaal gek. Lekker toch? Als u met ons wil sparren over het onderwerp van deze blog, dan kunt u ons natuurlijk altijd bellen.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?