BLINDE VLEKKEN IN BUSINESS

09 januari 2019
Cor de Graag
1 reactie
Blinde vlekken in business company optimizer

Kent u die uitdrukking `niets is wat het lijkt’ ? Dat wat we zien, is dat het werkelijke beeld of is het het beeld dat we graag zouden zien om vervolgens het werkelijke beeld op een zijspoor te zetten? Bekijkt u uw bedrijf en de markt door een roze bril of heeft u last van een hardnekkige business staar ? Niet getreurd, in beide gevallen kunt u er wat aan doen om het tij te keren. U kunt een andere bril op zetten of in het geval van business staar deze staar operatief laten verwijderen. In deze blog neem ik u mee in de wondere wereld van de blinde vlekken in business oftewel leer de blinde vlekken in uw organisatie kennen.

Hoe zou uw leven als ondernemer eruit zien als vanaf morgen uw zicht op uw interne organisatie en uw zicht op de markt minimaal 25% is toegenomen ? Dit lijkt misschien too good to be true maar ik kan u verzekeren dat het mogelijk is. Twee belangrijke basisvoorwaarden voor succes in business zijn A. een helder en scherp beeld op uw interne organisatie en de markt hebben en B. de juiste richting opkijken. Als u in Londen de straat over steekt en uit gewoonte de verkeerde kant op kijkt bij het oversteken dan kan dit een vergissing blijken te zijn met dodelijke afloop. Als u in business de verkeerde kant op kijkt dan kunt u zo maar de woorden GAME OVER te zien krijgen voor u zich realiseert in welke situatie u zichzelf heeft gemanoeuvreerd.

In business zijn we vaak zo geprogrammeerd en verstrikt in processen, procedures en modellen dat we alles wat daar buiten valt vaak niet waarnemen en dat is doodzonde. Als u slechtziend bent voor wat in de markt gebeurt en als u uw interne organisatie door een roze bril bekijkt dan bent u zich niet bewust van de blinde vlekken in uw bedrijf en dan is het GAME OVER schermpje een kwestie van tijd. De marktomstandigheden veranderen exponentieel. Dus u moet door een nieuwe bril durven kijken als u de nieuwe werkelijkheid in business niet wil missen. Om de spreekwoordelijke boot in business niet te missen, is het zinvol om minimaal één keer per jaar te checken of u nog door de juiste bril kijkt of besluiten uw bril te vervangen. Ziet u nog wat u zou moeten zien om de juiste operationele en strategische keuzes te  maken of denkt u `het zal mijn tijd wel duren’? De laatste groep is binnen twee tot vijf jaar out of business.

Het is heel menselijk om vast te houden aan de processen, procedures en modellen waar u jaren mee bezig bent geweest om deze goed te implementeren in uw bedrijf. Maar zoals u weet is alles organisch in het leven, dus ook uw bedrijf. Soms moet u uw processen, procedures etc. modificeren of in het meest radicale geval moet u er afscheid van nemen als dat u helpt uw bedrijf slagvaardiger in de markt te zetten. Het is niet zo dat het mijn doel is om processen in uw bedrijf er uit te kicken. Dat zou heel suf zijn. Als het werkt dan werkt het maar het is belangrijk om voor uzelf te bepalen of iets werkt of niet. Aan iets vasthouden uit gewoonte of uit angst voor vernieuwing is de doodsteek voor iedere business. De vraag is, ziet u nog wat u zou moeten zien om de juiste keuzes te maken? Als ik de komende jaren niet periodiek mijn ogen laat checken dan gebeuren er vroeg of laat ongelukken waar ik nu even niet aan wil denken.

 

“Nothing works better than just improving your product” — Joel Spolsky

 

In de praktijk zijn het vaak niet eens bewuste keuzes maar doen we onbewust wat we gisteren en eergisteren ook deden. Zo hoeft u vast ook niet na te denken over uw route van huis naar werk. Voor u het weet bent u op u werk of weer lekker thuis. Als mensen u vragen of u dit of dat onderweg gezien heeft dan is de kans groot dat u het antwoord schuldig moet blijven. De reden is heel simpel, de meeste mensen zijn niet gefocust om de verschillen ten opzichte van een eerdere situatie te zien. Nee, we willen simpelweg veilig op ons werk komen en weer veilig thuis komen en zijn de kunst van het observeren verleerd. Ziet u de verschillen nog op basis waarvan u kunt anticiperen of disrupten of laat u zich leiden door de waan van de dag ?

Als u bewuster bent van wat er om u heen gebeurt dan schrikt u zich werkelijk rot van de kansen die iedere dag aan u voorbij komen. Natuurlijk moet u vervolgens wel de ballen hebben om wat te doen met de kansen. Weet u, ik zou het super vinden als u morgen start met het opzetten van de juiste bril. De volgende stap is dan met deze juiste bril de juiste kant op kijken. Voor de duidelijkheid wil ik nog wel het advies geven om de roze bril van uw bedrijf te verkopen aan de dichtstbijzijnde feestartikelen winkel want anders blijft uw beeld van de werkelijkheid één groot feest totdat de bank of uw opdrachtgevers uw bril afzetten en u een enkele reis geven naar de curator. We zijn met een uitdrukking begonnen dus daar zal ik ook mee afsluiten. Kent u de uitdrukking `vreemde ogen dwingen’ en `twee zien meer dan één’ ? Omdat ik geen kennis heb van uw business en met een `losdenk mindset’ vanuit mijn helikopter naar uw bedrijf kijk, kan ik de blinde vlekken in uw bedrijf zichtbaar maken. De oplossing die in uw bedrijf al aanwezig is, maak ik met mijn blinde vlekken analyse glashelder. Ik hoop dat ik u heb weten te inspireren om een afspraak te maken.

 

 “I never dreamed about success, I worked for it” — Estee Lauder

Eén gedachte over “BLINDE VLEKKEN IN BUSINESS”

  1. Mikel Hogerheide schreef:

    Ik onderschrijf het artikel 100%. Nu moet ik hierbij opmerken dat de mensen op de werkvloer vaak nog wel de blinde vlekken zien maar deze niet durven te benoemen bij het management omdat ze anders bang zijn om als lastig aangemerkt te worden. Ze zijn bang om op het verkeerde lijstje te komen. Verder zie ik dat als de vlekken wel bekend zijn bij het hoger management men er toch niets of bijna niets mee wil doen omdat men bang is om te veel te moeten veranderen. Veranderen is voor veel mensen dus ook voor het management eng.

Reacties zijn gesloten.

© 2019 Company Optimizer - Algemene Voorwaarden - Disclaimer
Webdesign & realisatie: Go Online