BENT U MANAGER 3.0 in 2018?

5 februari 2018

Bent-u-manager-3.0-Company-Optimizer

Heeft u nu zo’n prachtige management titel op uw visite kaartje? Wat staat er op, sales manager, general manager, CFO  of een andere titel waar u een verhoogd testosteron level van krijgt? Uw vrienden en familieleden vinden u vast erg stoer. Als u op dit moment nog geen management of directie titel op uw visite kaartje hebt staan dan bent u vast druk bezit om dit binnen no time te realiseren. U wil natuurlijk zo snel mogelijk lid worden van de club van titel fetisjisten. Misschien is het een idee om eerst deze blog te lezen voordat u blind aan de slag gaat met uw ambitie om zo snel mogelijk manager te worden.

Laten we beginnen bij het begin. Kijkt u wel eens naar het programma `Help mijn man is
klusser’ ? Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel wat fragmenten van dit programma heb gezien. Zonder een waarde oordeel te willen geven vond ik het aan de ene kant fascinerend en aan de andere kant dodelijk voorspelbaar.

 

   HELP MIJN COLLEGA WORDT MANAGER

 

MANAGER WORDEN: Bij één van die kijk momenten naar het genoemde programma dacht ik bij mezelf `waarom is er nog nooit een programma gemaakt `Help mijn collega wordt manager’?
Of moeten we er van maken: ‘Help mijn collega is manager’.  Als we het werkwoord `worden’ goed op ons in laten werken, dan hebben we direct de kern van het probleem te pakken. Ik hoor u al denken, als dit de kern van het probleem is, dan is het toch simpel op te lossen. Voor we verder gaan, wil ik eerst de volgende redelijke confronterende stelling poneren.

Minimaal 80% van de werknemers met de titel `manager heeft niet of nauwelijks een idee waaraan een goede manager moet voldoen om de toegevoegde waarde te kunnen leveren die verwacht mag worden in deze functie. Hun titel is dan ook niet meer dan een papieren tijger.
Nu is het wel zo dat hoe hoger je in de domino piramide zit als manager des te groter het vergrootglas is dat gehanteerd zou kunnen worden om te bepalen of u de juiste persoon bent in deze functie. In de lagere echelons van de domino piramide kun je nog redelijk de manager schijn ophouden. Tenminste, zolang er geen NAR in deze laag zit die hier feilloos doorheen
weet te prikken, kun je het lang volhouden.

Het is overigens fascinerend dat er blijkbaar zo’n aantrekkingskracht uitgaat van het woord manager. Is het de illusie van macht, status of is het gewoon het doodordinaire hogere salaris met als afgeleide een stuk status verhoging? Als u geen manager bent, dan bent u gewoon een medewerker en daar kunt u natuurlijk niet mee aan komen op de tennisclub of bij uw vrienden op de golfclub. Je hebt toch niet voor niets je studie afgerond? Dit doe je toch niet om gewoon werknemer te worden? Kijk, een vak kun je leren op een hoge school of universiteit maar daarmee ben je nog geen manager. Een vak kun je namelijk leren en een manager moet je zijn. Daar zit het verschil. Het verschil dat veel managers helaas nog niet zien.

 

     EEN VAK LEER JE, EEN MANAGER BEN JE

 

HET ONTBREKEN VAN DE 7 MUST HAVES: Veel managers zijn druk bezig de management laag boven hen tevreden te stellen en vergeten de medewerkers waar ze leiding aan moeten geven te faciliteren, inspireren, motiveren en naar een hoger level te tillen. Nu kunt u zeggen, jij kan dit makkelijk van achter je laptop beweren. In de praktijk kunnen deze managers geen kant op want als ze hun baan niet kwijt willen raken of ook nog carrière willen maken dan hebben ze geen andere keus. Natuurlijk zijn er andere opties. U had in de tijd ook nee kunnen zeggen tegen de functie waar u nu in zit

De zeven MUST HAVES van een goede manager

1.     Ballen hebben & ballen tonen

2.    Visie hebben & visie tonen

3.    Uw team inspireren

4.    Uw team motiveren

5.    Respect afdwingen

6.    Uw medewerker/ team coachen

7.    Uw team naar een hoger niveau brengen

 

Manager = Superman: Nee een manager hoeft geen superman te zijn om zijn functie naar behoren uit te kunnen voeren. Echter, hij moet de genoemde eigenschappen wel in huis hebben.  Natuurlijk kan en moet hij intern of extern hulptroepen inschakelen als hij op bepaalde sub onderdelen net iets te kort komt.

Ik zal niet alle MUST HAVES toelichten anders gaat het een te lang verhaal worden. De punten die ik wel aan bod laat komen zal ik heel kort toelichten. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat u in 2018 een blog voorbij ziet komen met als titel één van de zeven MUST HAVES. De volgende zal ik toelichten.

  • INSPIREREN OF IRRITEREN
  • BALLEN OF SLAPPE KNIETJES
  • COACHEN OF LATEN ZWEMMEN
  • BRENG UW TEAM NAAR EEN HOGER NIVEAU


INSPIREREN OF IRRITEREN

Wanneer heeft u voor het laatst van uw medewerkers te horen gekregen dat u ze weet te inspireren? Zelf heb ik hooguit twee inspirerende managers meegemaakt. De meesten waren me aan het irriteren in plaats van inspireren. De irritatie zat in het feit dat ze druk bezig waren de management laag boven hen tevreden te stellen en totaal niet op kwamen voor het team. Sterker nog, als zij moesten kiezen tussen de laag boven hen of het team waar zij leiding aan gaven, dan viel de keuze op de management laag boven hen en lieten ze ons vallen als een baksteen.

BALLEN OF SLAPPE KNIETJES
De vorige alinea geeft al een antwoord op de titel van deze alinea. Veel managers in naam hebben niet de ballen om voor de medewerkers uit hun team op te komen als het erop aankomt. Natuurlijk komen ze wel op voor het team zolang dit niet schadelijk is voor hun carrière. Tja, de meeste ‘managers’ zitten op een management positie niet om het team waar ze ‘leiding’ aangeven naar een hoger level te brengen. Nee, zodra ze op deze positie zitten, zijn ze bezig met de volgende stap. Nagenoeg alles staat in het teken van de volgende stap in hun carrière. Het team is hierbij van ongeschikt belang. Als een teamlid een briljant plan heeft dat goed is voor het team dan zal de manager hier in veel gevallen niets mee doen want dit zou verstorend kunnen werken voor zijn volgende stap. Alle energie en tijd moet natuurlijk besteed worden aan het hogere doen, de volgende carrière stap. De stap naar de status van superman.

COACHEN OF LATEN ZWEMMEN
Ik weet dat het coachen van een individuele werknemers en teams een vak op zich is.
Dit doe je niet even uit de losse pols. Toch ben ik ervan overtuigd dat een goede manager tot op zekere hoogte moet kunnen coachen. Misschien moet ik het vergelijken met de relatie tussen een voetbaltrainer en voetballer. Christiano Ronaldo hoef je niet te leren voetballen maar toch heeft hij een coach. Misschien zelfs een mental coach. Als het wat ingewikkelder wordt, dan is het aan te raden om een professionele coach in de hand te nemen en dan nog het liefst een externe coach. Want ook daar geldt dat vreemde ogen dwingen.

BRENG UW TEAM NAAR EEN HOGER NIVEAU
Een goede manager en coach weet het beste uit zijn team te halen. Natuurlijk kan hij zijn team nieuwe vaardigheden bijbrengen maar dat bedoel ik nu niet. Als een manager dit kan, moet hij dat wel doen natuurlijk. Waar ik op doel is de kwaliteiten naar boven brengen bij de individuele werknemers uit het team zodat zij het beste uit zichzelf halen in de functie waar ze voor aangenomen zijn. Als deze manager dan ook nog in staat is om ervoor te zorgen dat er synergie effecten ontstaan in het team, dan gaat het team boven zichzelf uit stijgen. Als manager op de winkel passen dat kan iedere boerenlul met een beetje fatsoenlijk IQ, maar een teamlid en een team naar een hoger level tillen is natuurlijk een ander verhaal.

TOT SLOT. Vaak blijven ‘managers’ wel overeind omdat ‘managers’ onderling elkaar niet af zullen vallen. Misschien is het een idee om morgen uw managers te vragen naar hun toegevoegde waarde voor uw organisatie en als u het aandurft ook te vragen of ze de 7 must haves bij hun managers herkennen.

Veel succes met het onder de loep nemen van uw managers en veel succes bij uw keuze om wel of niet die management functie na te jagen.

Cor de Graag
UW MANAGEMENT STOFKAM

Nu wil u vast weten wat Company Optimizer voor u kan betekenen om  de echte managers in uw organisatie boven water te krijgen. Ik zou zeggen maak een afspraak op deze pagina en wij gaan samen aan de slag met uw organisatie. U kunt natuurlijk ook gewoon bellen.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?